دستور Environment در دستگاه های سیسکو

0
1928

از کجا می‌دانید روترها و سوئیچ های شما به درستی خنک می‌شوند؟ آیا فن ها این دستگاه ها کار می‌کنند؟ در مقاله زیر متوجه می‌شوید که چگونه وضعیت محیطی روترها و سوئیچ های سیسکو خود را ببینید و در صورت بروز مشکل سخت‌افزاری چگونه به شما اطلاع رسانی شود. به همین منظور به بررسی روترها و سوئیچ ها با استفاده از دستور Environment در دستگاه های سیسکو می‌پردازیم.

دستور show environment چیست؟

دستور show environment می‌تواند برای هشدار مشکلات احتمالی سخت‌افزاری بسیار مفید باشد. در زیر گزینه های موجود برای دستور show environment آمده است:

show environment

همانطور که در بالا نمایش داده شده است، این فرمان دارای چندین گزینه است. بوسیله این گزینه ها می‌توانید وضعیت فن ها، منبع های تغذیه، دمای برد سیستم و موارد دیگر را مشاهده کنید. گزینه های این فرمان براساس سخت‌افزاری که بروی آن اجرا می‌شود متفاوت است.

با یک فرمان، می‌توانید دما و وضعیت فن و دمای داخلی دستگاه های خود را بررسی کنید. چند مثال از دستور show environment و نحوه نمایش اطلاعات.

show environmnet

همانطور که مشاهده می‌کنید، عملکرد دستور show environment از یک سخت‌افزار به یک سخت‌افزار دیگر متفاوت است.

در صورت مشکل محیطی، چه کار می‌توان انجام داد تا هشدارها ارسال شود؟

با استفاده از SNMP در Cisco IOS می‌توان از شرایط محیطی که قابل نظارت باشد مطلع شد. با فعال کردن SNMP در روتر، در صورت وجود مشکل و فراتر رفتن از آستانه های تعیین شده، دستگاه می‌تواند با ارسال SNMP trap ها به سرور مانیتورینگی که پروتکل SNMP را پشتیبانی می‌کند، هشدارها ارسال شود. برای انجام این کار، از نوع اعلان SNMP مانند تنظیمات زیر استفاده می‌شود.

environment snmp trap

با استفاده از این کد، یک trap برای سرور SNMP برای هشدارهای محیطی مانند خرابی فن ها، هشدارهای آستانه دما، اعلان ولتاژ یا خرابی منبع های تغذیه ارسال می‌شود.

دستور show environment اطلاعات دقیقی در مورد فن، قدرت و درجه حرارت روتر یا سوئیچ به شما ارائه می‌دهد. با نظارت مناسب، می‌توانید مطمئن باشید که در مورد هر گونه مسائل محیطی که بر تجهیزات شبکه تاثیر می‌گذارد به شما هشدار داده می‌شود و قبل از تاثیر آنها بروی شبکه و قطع های احتمالی، از اثرات منفی آنها جلوگیری کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید