CDP یا Cisco Discovery Protocol

0
3412

CDP یا Cisco Discovery Protocol پروتکل شناسایی سیسکو 

CDP یا Cisco Discovery Protocol یک پروتکل لایه 2 ای مختص سیسکو است که نمایش دهنده نام دستگاهها یا به اصطلاح همسایه های سیسکویی که به صورت مستقیم در ارتباط با دستگاه است را نمایش می‌دهد. این پروتکل همانطور که از نامش نیز پیداست، توسط شرکت سیسکو تهیه شده است.

زمان بندی و اطلاعات ارسالی

دستگاه ها هر 60 ثانیه اطلاعات خود را برای دستگاه های در ارتباط مستقیم خود (یا همان همسایه های خود) ارسال میکنند و همسایه ها این اطلاعات را به مدت 180 ثانیه نگهداری میکنند. اطلاعاتی که هر دستگاه در قالب بسته های CDP برای همسایگان خود ارسال می‌کنند شامل نام دستگاه، IP، ورژن سیستم عامل، پورت اتصالی به همسایه و … می باشد. این پروتکل در مستند سازی شبکه ها بسیار پرکاربرد است.

با اجرای دستور show cdp اطلاعات زمان بندی ارسال و نگهداری پکت ها نمایش داده می‌شود.

دستور show cdp neighbors میتوانیم همسایه های دستگاهی که دستور را بروی آن اجرا می‌کنیم را به همراه اطلاعات دستگاه نمایش می‌دهد.در گزارشی که از دستور show cdp neighbors پورت خود دستگاه، پورت دستگاه همسایه که به دستگاه ما متصل شده است، مدت زمان باقی مانده از holdtime، نام دستگاه همسایه، platform دستگاههای مجاور داده میشود.

دستور show cdp neighbors detail هم اطلاعات قبلی را با جزئیات بیشتر مانند Cisco IOS Software به جای فقط ورژن platform، نوع Duplex اتصال دو دستگاه و … نمایش می‌دهد.

با توجه به اینکه CDP پروتکل تشخیص دستگاه های سیسکویی است، به همین دلیل گزارشی از دستگاههای غیر سیسکویی متصل نخواهیم داشت.

پیام های CDP به آدرس multicast: 01:00:0C:CC:CC:CC ارسال می‌شود.

توجه داشته باشید که همه پورت ها یا همان اینترفیس ها قابلیت ارسال بسته های CDP را ندارند. بسته CDP تنهای بروی پورت هایی ارسال می‌شود که قابلیت SNAP یا Sub Network Access Protocol را پشتیبانی می‌کند.

پروتکل SNAP در مقالات آینده شرح داده خواهد شد.

برای خواندن مقاله های بیشتر شبکه کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید