PASSWORD RECOVERY سوئیچ های سیسکو

0
2125

احتمالا تاکنون به مشکل فراموشی کلمه عبور برخورد کرده باشید، یا با کلمه عبوری که روی دستگاهی تنظیم کردید نمی‌توانید وارد دستگاه شوید. البته دومین حالت دلایلی مختلفی غیر از عدم کارکرد صحیح دستگاه دارد، به عنوان مثال، هنگام تنظیم پسورد NumLk خاموش بوده، یا Caps Lock روشن بوده است. اما مورد مهمی که وجود دارد این است که در حال حاضر امکان ورود به دستگاه را ندارید. در این مقاله روش PASSWORD RECOVERY سوئیچ های سیسکو را بدون نیاز به پاک کردن کلیه تنظیمات برایتان توضیح می دهیم.

no service password recovery

پیش از شروع توضیحات بهتر است بدانیم که امکان دارد بروی دستگاه تنظیم کنیم تا password recovery غیر فعال شود (با استفاده از دستور no service password recovery)، در این صورت تنها راه پاک کردن تنظیمات و انجام تنظیم مجدد است.

فایل های داخل flash

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، flash در دستگاه های سیسکو شامل فایل های vlan.dat , config.text , osi… .bin , etc می‌باشد.

دکمه MODE را نگهدارید

زمانی که سیستم عامل شروع به بارگذاری میشود فایل config.text مشخص کننده انجام مراحل loading است. زمانی که می خواهیم پسورد را ریست کنیم، نباید اجازه بدهیم که فایل config.text بارگذاری شود. برای این کار بایستی کلید mode دستگاه را به مدت 5 الی 10 ثانیه نگه داریم. در این حالت، دستگاه به صورت safe mode بارگذاری شده و فایل config.text را load نخواهد کرد.

اولین کاری که باید در recovery mode باید انجام دهیم این است که بصورت دستی flash را فعال کنیم تا بتوانیم تغییراتی را که میخواهیم اعمال کنیم.

اگر از دستگاه help بگیریم دستگاه سه دستور به ما نشان میدهد.

Flash initiation (flash-init)

Load helper

Boot

قبل از هر کاری از load helper میتوانیم کمک بگیریم که help دستگاه را راه اندازی کند.

نکته: در این قسمت نمی‌توان از Tab برای تکمیل کردن دستورات کمک و بایستی دستورات را به صورت کامل وارد کنیم.

با توجه به اینکه فایل config.text را از مراحل بارگذاری حذف کرده ایم، در این مرحله دستگاه هنوز flash یا حافظه خود را detect نکرده است. با توجه به اینکه تنظیمات در flash قرار دارد، با دستور زیر در شناسایی flash به دستگاه کمک می‌کنیم.

switch #flash-init

دستور rename را جهت تغییر نام دادن فایل config.text استفاده می‌کنیم.

rename flash:config.text flash:config.old

پس از تغییر نام از دستور boot برای ادامه مراحل boot استفاده میکنیم با این تفاوت که دیگر فایلی به نام  config.text وجود ندارد و سوئیچ به صورت خام بالا می آید.

پس از load، به سراغ تغییراتی که بایستی انجام دهیم میرویم.

در ابتدا فایلی را که تغییر دادیم بایستی برگردانیم. Rename  flash:config.old  flash:config.text به یاد داشته باشید که برای rename ویا copy و … باید مسیر کامل فایل مورد نظر را در دستور وارد کنیم.

مرحله بعدی وارد کردن تنظیمات flash در running-config است. Copy  flash:config.text  system:running-config

زمانیکه همه چی به حالت عادی بازگشت می‌توان password را با استفاده از دستورات زیر مجددا تنظیم کرد.

no enable password

no enable secret

enable secret 123

و در انتها تنظیمات را ذخیره کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید