مثالی از Spanning Tree Protocol

0
2459

در توضیحات قبلی توضیحات ابتدایی پروتکل STP را برایتان شرح دادیم. برای واضح تر شدن بهتر است مثالی از Spanning Tree Protocol و نحوه عملکردش بزنیم.

در نرم افزار شبیه ساز Cisco Packet Tracer، سناریو زیر را راه اندازی کرده و سپس به بررسی موارد شرح داده شده می‌پردازیم.

همانگونه که گفتیم، پروتکل STP به صورت پیش فرض فعال است و در صورتیکه تنظیمی هم انجام ندهیم، این پروتکل به صورت خودکار، مراحل را براساس روال خود پیش خواهد برد.

برای بررسی STP می‌توانیم از دستور show spanning-tree کمک بگیریم.

این دستور به تنهایی قابل اجراست، هرچند می‌توانیم از آن به صورت جزئی تر با استفاده از دستور مشخص شده در help بالا نیز خروجی بگیریم.

show spanning-tree

همانطور که در تصویر بالا مشاهده میشود spanning-tree protocol در این سوئیچ فعال است وBID ها قابل مشاهده هستند که شامل Priority و MAC-address است.

زمانیکه در دستور show spanning-tree، آدرس فیزیکی (MAC Address) در قسمت ROOT ID و Bridge ID یکی باشد سوئیچی که دستور بروی آن اجرا شده همان root switch یا ROOT BRIDGE میباشد. (سوئیچی که stats تمام پورت هایش FWD باشد و یا Role همه پورتهایش Desg، Root است.)

اگر در تصویر بالا دقت کنیم Priority ایی که درج شده با موردی که قبلا ذکر شده (32768) متفاوت است. این تفاوت به این علت است که سیسکو عدد پیش فرض 32768 را با شماره VLAN ID می‌کند.

به سراغ سوئیچی دیگر که non-root bridge است رفته و دستور را بروی آن سوئیچ نیز اجرا ‌می‌کنیم

show spanning-tree

در این تصویر در مقایسه با تصویر مربوط به root bridge تغییراتی دیده میشود مانند cost که به اطلاعات داده شده اضافه میشود. همانطور که دیده میشود یکی از پورتها role اش root است که در مقابل root bridge قرار دارد.

در سوئیچ سوم سناریو نیز دستور را اجرا می‌کنیم که نتیجه زیر حاصل می‌شود

همانطور که در تصویر نیز مشخص است، پورت (اینترفیس Fa0/2) به حالت Block رفته تا از بوجود آمدن loop جلوگیری شود.

سناریو ایی که بروی آن کار کردیم، ساده‌ترین سناریو ممکن برای پروتکل STP بود. اطلاعات این دستور زمانی که تعداد VLAN ها زیاد شود، به مراتب بیشتر از مقداری است که در بالا نمایش داده شده است. به دلیل اینکه در سناریومان فقط VLAN1 وجود دارد، اطلاعات فقط مربوط به این VLAN است و در صورت وجود VLAN های دیگر، اطلاعات تمامی VLAN ها نمایش داده خواهد شد.

اگر بخواهیم اطلاعات spanning tree protocol  مربوط به یک VLAN خاص را ببینیم، از دستور show spanning-tree vlan 10 (به عنوان مثال VLAN 10) استفاده می‌کنیم. این دستور فقط در دستگاه های سیسکو موجود است که در ادامه به بیان علت آن خواهیم پرداخت.

با توجه به تصویر بالا که دستور را برای vlan 10 اجرا کردیم spanning-tree mode اش PVST است. بخاطر priority= 32778 = 32768 + 10 که عدد 10 شماره vlan میباشد.

سیسکو به جای استفاده از Normal STP، از ورژن خاص خود با نام PVST استفاده میکند. بعلت نیاز یادگیری Normal STP بایستی در ابتدا به یادگیری این روش پرداخته و سپس به روش مخصوص سیسکو یا همان PVST (PerVLAN SPT) بپردازیم.

تایمرهای STP:

برای اجرای STP پکت های BPDU نقش مهمی را ایفا می‌کنند. از آنجایی که به ازای هر تغییر در درخت STP یکبار فرآیند ایجاد درخت از ابتدا شروع می‌شود بهتر است اطلاعاتی درباره میزان مدت زمان اجرای کامل ساخت درخت بدانیم.

Hello time یا hello BPDU هر 2 ثانیه

Max age 20sec – حداکثر زمانی که سوئیچ در صورت بی خبر بودن از ارتباط با همسایه یا همسایه دورتر اطلاعات آن پورت را نگه می‌دارد.

Forward Delay 15sec = Going from BLK stats to FWD – زمانی که سوئیچ برای تغییر وضعیت یک پورت از حالت BLK به FWD منتظر می‌ماند.

در آینده علت تمام زمان ها برایتان شرح داده خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید