مفاهیم Power over Ethernet یا POE

0
2284

از ویژگی‌های مهمی که یک دستگاه لایه اکسس پشتیبانی می‌کند تامین برق (جریان الکتریکی مستقیم یا DC) بروی بستر شبکه یا همان Power Over Ethernet است. این قابلیت برای دستگاههایی مانند تلفن یا دوربین مداربسته که با برقی که بروی کابل شبکه تامین می‌شود می‌توانند روشن شده و کار کنند کارایی دارد. در این مبحث قصد داریم توضیحاتی در خصوص مفاهیم و دستورات مربوط به Power over Ethernet یا همان PoE ارائه کنیم.

در صورتیکه سوئیچ شبکه قابلیت تامین برق بروی بستر شبکه را نداشته باشد، دستگاه‎ها از طریق یک پاور ماژول یا یک دستگاه PoE کوچک (و انواع مختلفی دارد) برق مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

برای این کار، دو پروتکل به نام های ILP یا In Line Power Supply و 802.3af برای روشن کردن تجهیزات وجود دارد. علت اینکه استانداردی برای این موضوع وجود دارد این است که سوئیچ متوجه بشود که آیا باید به دستگاهی که متصل شده است برق رسانی کند یا خیر. به همین منظور باید متدی وجود داشته باشد که دستگاه متصل شده وقتی خاموش است به نحوی اعلام کند که نیاز به تامین برق از طریق بستر شبکه دارد. تفاوت دو پروتکل در نحوه تشخیص این است که دستگاه متصل برق می‌خواهد و با چه میزان watt نیاز به تامین برق دارد.

دستگاه‌های ILP Base

وقتی این دستگاه خاموش است بین مدارش اتصال کوتاه وجود دارد. در نتیجه وقتی سوئیچ متصل می‌شود، یک سیگنال را ارسال می‌کند و وقتی سیگنالی را دریافت کند متوجه می‌شود ILP base است و آنرا تامین انرژی می‌کند. این پروتکل مخصوص سیسکو است. در این پروتکل دستگاه مقدار توان مورد نیازش را با CDP درخواست می‌کند.

دستگاه‌های برپایه استاندارد 802.3af

در این استاندارد زمانیکه دستگاه خاموش است، یک مقاومتی (25 KΩ) دارد که این مقاومت مشخص کننده این است که این دستگاه چه مقدار برق احتیاج دارد. در این استاندارد، محدوده مقاومت نشان دهنده این است که چه مقدار برق مورد نیاز دستگاه است. استاندارد 802.3af یک زیر مجموعه به نام 802.3at دارد که به PoE+ نیز معروف است.

برای انجام تنظیمات POE دستور power inline در محیط interface مانند تصویر زیر استفاده می‌شود.

برای مشاهده اینکه دستگاه چه مقدار برق مصرف می کند از دستور show power inline مانند تصویر زیر استفاده می کنیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید