درک و اجرای IRB یا Integrated Routing and Bridging

0
1954

در بعضی از شرایط، امکان دارد، از روتر توقع داشته باشیم رفتاری مانند سوئیچ از خود نشان دهد. راه حل استفاده از IRB است. به همین علت در این مبحث می‌خواهیم به درک و اجرای IRB یا Integrated Routing and Bridging بپردازیم.

درک IRB

در صورتیکه بخواهیم ترافیک VLAN ها را در شبکه داخلی از طریق روتر انتقال دهیم، روتر باید بتواند با نگهداری تگ VLAN فرآیند انتقال را انجام دهد. در صورتیکه روتر برای routing لایه 3 ایی تنظیم شده باشد، به محض دریافت اطلاعات، تگ VLAN را برداشته و MAC آدرس خود را جایگزین MAC آدرس ارسال کننده قرار می‌دهد. در صورتیکه روتر در لایه 3 (Network Layer) از bridging استفاده کند، MAC آدرس می‌تواند حفظ شود. هرچند، برای حفظ MAC آدرس بایستی از IRB یا Integrated Routing and Bridging استفاده شود. تنظیمات IRB بروی نسخه‌های 11.2 به بعد Cisco IOS امکان پذیر است.

برای ایجاد امکان routing بین شبکه‌های bridge شده و دیگر شبکه‌ها، IRB از ویژگی Bridge Group Virtual Interface یا BVI استفاده می‌کند. BVI یک اینترفیس مجازی است که شبیه یک اینترفیس معمولی در routing عمل می‌کند.

برای بررسی چگونگی دستورات سناریو را به صورت زیر راه‌اندازی می‌کنیم.

بروی روتر R3 تنظیمات را به صورت زیر انجام می دهیم. در ابتدا این ویژگی را که به صورت پیش فرض غیرفعال است، را فعال می‌کنیم.

به علت اینکه قرار است روتر به صورت سوئیچ کار کند و امکان loop افتادن وجود دارد، با این دستور مشخص می‌کنیم که STP فعال شود.

برای اینکه شبکه bridge شده در روتینگ قرار بگیرد از دستور زیر استفاده می‌کنیم.

سپس interface ها را در bridge-group مربوط قرار می‌دهیم

حال باید یک interface به نام bvi (bridge virtual interface) بسازیم

این interface را در رنج دو آدرسی که به روتر متصل شده است قرار می دهیم.

برخی موارد استفاده IRB

زمانی که قرار است لینکی از مخابرات، مانند اینترنت و یا اینترانت، بروی ماژول shdsl بروی روتر تحویل شود، اعلام می‌شود که ارتباط را لایه 2 و یا لایه 3 ایی می خواهید تحویل بگیرید.

مورد مشابه این موضوع در مودم های خانگی است که یک حالت bridge mode و یک حالت route mode دارد (می‌توان pope بروی آن تنظیم نمود).

در حالتی تنظیمات مودم route mode باشد، یک ارتباط لایه 3 ایی از روتر به مودم برقرار است. زمانی که اینترنت مودم قطع شود روتر بعلت متصل بودن به مودم از طریق کابل شبکه و لایه 3 ایی بودن ارتباط متوجه قطعی اینترنت ( قطعی ارتباط مودم با مرکز مخابراتی) نمی‌شود. البته با ویژگی‌هایی که وجود دارد (و در آینده به آن خواهیم پرداخت) امکان بررسی برقراری ارتباط وجود دارد.

در حالی که زمانی که ارتباط مودم با مرکز مخابراتی bridge باشد ارتباط از روی روتر با مرکز مخابراتی برقرار می‌شود و در صورت قطعی اینترنت روتر متوجه می‌شود که این لینک ارتباطی قطع شده است. این موضوع در شبکه‌هایی که دو لینک اینترنت دارند حائز اهمیت است، چون زمانی که روتر متوجه قطعی ارتباط شود، لینک بعدی را برای عبور ترافیک انتخاب می‌کند.

البته موارد استفاده IRB به همین مورد ختم نمی‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید