درک و راه‌اندازی IP SLA

0
2279

اصطلاح IP SLA مخفف Internet Protocol Service Layer Agreement است. این قابلیت که مخصوص شرکت سیسکو است، وظیفه‌اش بررسی کارایی شبکه به صورت real time است. این ویژگی در مدیریت شبکه نقش موثری ایفا می‌کند. در این مبحث می‌خواهیم در خصوص درک و راه‌اندازی IP SLA صحبت کنیم. پیش از صحبت در خصوص IP SLA به بررسی HSRP Track می‌پردازیم.

HSRP Track

در HSRP چنانچه دسترسی اینترفیس دستگاهی که نقش gateway را دارد به شبکه WAN قطع شود، رسیدن ترافیک به این سوئیچ یا روتر بی‌فایده است. در مواقعی که اینترفیس دستگاه active در HSRP قطع شود می‌توان به روش HSRP Track اولویت دستگاه را کم کرد تا دستگاهی که ارتباطش با شبکه WAN برقرار است جایگزین دستگاه active فعلی شود.

در سناریو زیر اگر در روتر 37253، اینترفیس fa 0/1 قطع شود، به علت اجرای HSRP بروی interface fa 0/0 و متصل بودن این اینترفیس، همچنان دستگاه وضعیت active خود را حفظ کرده و ترافیک برایش ارسال می‌شود. اما به علت قطع شدن interface fa 0/1 ترافیک به مقصد نمی رسد.

در روش HSRP Track برای دستگاه مشخص می‌شود که interface هایش را بررسی کند. اگر interface مشخص شده قطع شود، HSRP از priority اش 20 واحد کم کند. با توجه به این کاهش priority و اعمال دستور preemption در سوئیچ‌ها، سوئیچ بعدی که priority بالاتری دارد نقش active را بر عهده خواهد گرفت.

IP SLA

اصطلاح IP SLA مخفف Internet Protocol Service Layer Agreement است. این قابلیت که مخصوص شرکت سیسکو است، وظیفه‌اش بررسی کارایی شبکه به صورت real time است. این ویژگی در مدیریت شبکه نقش موثری ایفا می‌کند.

اگر در سناریو قبل مسیر دستگاه active به مقصد قطع باشد اما این قطعی یکی از interface های دستگاه نباشد که بتوان آنرا با استفاده HSRP Track متوجه شد باید برای جلوگیری از قطع شدن ترافیک شبکه از وسیله ایی به نام IP SLA کمک گرفت.

در این روش با استفاده از یک سری متدها (که متداول‌ترین آنها echo است) می‌توان، مقصدی را بررسی کرده تا نتیجه گیری انجام شود. به طور معمول یک مقصد اینترنتی دائما وصل، مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود که دسترسی اینترنت برقرار است یا خیر. نتیجه بدست آمده را می‌توان در دستوراتی دیگر اعمال نمود.

تنظیمات SLA

با تعریف ip sla 1 وارد محیط sla می شویم. در این قسمت مدل‌های مختلف بررسی را می‌توان دید.

پس از فعالسازی SLA، باید ملاحظات تایید شدن شرایط توافق شود. از بین روش‌های موجود در تایید شرایط برقراری ارتباط، روش icmp-echo را انتخاب کرده و IP مورد نظر برای ping شدن و این که با چه source ایی ping شود را وارد می‌کنیم.

حال می‌خواهیم مشخص کنیم هر 5 ثانیه مقصد بررسی شود و اگر در هر بررسی بیشتر از 4 ثانیه timeout داشت لینک قطع تلقی گردد. با توجه به اینکه هر 5 ثانیه، یکبار، مقصد چک می‌شود، به همین علت، نمی‌توان در هر بررسی بیش از 5 ثانیه منتظر پاسخ بود. اگر مدت زمان timeout از مدت زمان frequency بیشتر شود، چون موعد بررسی بعدی فرا رسیده، اما همچنان بررسی قبلی تمام نشده است، فرآیند دچار مشکل و خطا خواهد شد.

از شرایط دیگر نوشتن SLA، مشخص شدن زمان شروع خاتمه بررسی است

با دستور show ip sla statistics می‌توان وضعیت sla را مشاهده نمود

پس از مشخص شدن شرایط SLA بایستی آنرا بروی دستورات اعمال کنیم.

SLA را مستقیما نمی‌توان در HSRP Track قرار داد. برای انجام این کار باید SLA را بروی یک track ایی قرار داد و سپس track مربوط را بروی HSRP Track اعمال کرد. برای اینکار از دستور زیر استفاده می‌کنیم. در IOS 15 برای track از دستور track sla و در IOS 12 از دستور track rtr استفاده می‌شود. شماره rtr شماره IP SLA مدنظر است.

سپس به قسمت HSRP رفته و مشخص میکنیم که به شرط track 10 کار کند.

در صورت تنظیم نکردن decrement value عدد پیش فرض که 10 است، اعمال می‌شود.

Boolean Track

در برخی موارد، می‌توان به جای بررسی یک شرط در IP SLA، چندین شرط را با همدیگر بررسی نمود و نتایج آن‌ها را در یکدیگر و در نتیجه تصمیم‌گیری نهایی تاثیر داد. در این روش دو track نوشته شده با هم and یا or می‌شود و نتیجه به عنوان نتیجه اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. ترجمه این روش با استفاده از متد icmp-echo و and به این معناست که “اگر دو مقصد دیده نشدند”.

یک track با نوع list Boolean and می نویسیم

مقدار track 20 را برعکس (not) track 10 قرار می دهیم.

حال از track 20 در HSRP استفاده می‌کنیم

در این مثال، اگر مقدار track 10 ایی که بروی ip sla نوشته بودیم (برقراری دسترسی به مقصد توسط ip sla بوسیله متد icmp-echo) 1 باشد شرایط track 20 برقرار نیست یا مقدار track 20 صفر خواهد شد. هر گاه مقدار track 10 صفر باشد یعنی شرایط برقرار نباشد مقدار track 20 عدد 1 خواهد شد در نتیجه با توجه به قطع بون مسیر اتفاقی در priority نخواهد افتاد اما به محض وصل شدن مسیر و up شدن track 20 از مقدار priority 20 واحد کم می‌شود که باعث تغییر سوئیچ active می‌شود.

برای نمایش track های نوشته شده کافی است از دستور show track استفاده شود

همانطور که در تصویر نیز مشخص است، با توجه به اینکه track 10، down است، وضعیت track 20 برعکس است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید