حذف نرم‌افزار قرآن مجید از اپ‌استور

0
559

اپل در اقدامی به درخواست مقامات چینی، نرم‌افزار “قران مجید” که نرم‌افزار بسیار محبوبی برای خواندن و گوش دادن به قرآن است را از اپ‌استور خود حذف نمود. گفته شده است این اقدام که خشم کاربران مسلمان را در چین برانگیخته است، به دلیل دارا بودن نوشته‌های غیرقانونی در این نرم‌افزار می باشد.

نرم‌افزار قرآن مجید که رایگان می‌باشد، توسط 25 میلیون مسلمان در دنیا بازدید شده است و حذف شدن آن در اپ‌استور، از طریق سایت Apple censorship ( وبسایتی که نرم‌افزارها را در اپ‌استور رصد می کند) گزارش شده است. مقامات شرکت اپل در گفتگویی با BBC اذعان داشته‌اند که حذف این نرم‌افزار، ارتباطی به محتوای دینی آن ندارد و شامل بخش‌هایی است که غیرقانونی است و توسط شورای عالی فضای مجازی چین غیرقانونی اعلام گردیده است.

حذف قرآن

در حالی که این اقدام شرکت اپل کاملا قانونی و بر اساس قوانین انتشار نرم‌افزار در اپ‌استور و همچنین بیانیه شرکت اپل در خصوص حقوق بشر منتشر گردیده می‌باشد، اما خشم کاربران مسلمان را برانگیخته و این شرکت را در موقعیتی سخت قرار داده است. هرچند این اقدام اولین اقدام شرکت اپل در خصوص حذف نرم‌افزار در اپ‌استور به دستور مقامات کشورهای مختلف نمی باشد و در موقعیت های دیگر نیز اپل اقدام به حذف نرم‌افزار ها از اپ‌استور خود نموده است. مشابه این اقدام، در خصوص حذف نرم‌افزارهای فیلترشکن از اپ‌استور می‌باشد که به کاربران چینی دسترسی بدون فیلتر به اینترنت را میدادند.

حذف قرآن

چین هم اکنون یکی از بزرگترین بازارهای اپل را دارا می‌باشد و زنجیره تامین محصولات این شرکت به شدت به تولیدات چینی وابسته می‌باشد و موقعیت کنونی اپل در چین بسیار وابسته به تصمیماتی است که این شرکت در خصوص درخواست‌های دولت چین خواهد گرفت. به همین دلیل شرکت اپل در یک اقدام بی‌سابقه، نرم‌افزار بایبل را نیز از اپ‌استور خود در چین، حذف نمود.

برای دیدن اخبار بیشتر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید