رویکرد سیستماتیک در ارزیابی کارایی

0
135

اگر بخواهیم یک فرآیند ارزیابی را از ابتدا تا انتها انجام دهیم، بایستی موارد زیر را به عنوان رویکرد سیستماتیک ارزیابی کارایی در فرآیند در نظر بگیریم:

رویکرد سیستماتیک در ارزیابی کارایی

  • بیان اهداف و تعریف محدودیت‌ها.

از آنجایی که اندازه گیری کارایی و یا بررسی چگونگی عملکرد وسعت زیادی خواهد داشت، بایستی هدف و منظور از فرآیند ارزیابی کارایی انجام شده باید مشخص و شفاف گردد. چه محدوده‌ای در ارزیابی انجام شده متصور شده است. به عنوان مثال، می‌توان مشخص نمود که هدف این ارزیابی مشخص کردن این است که گذردهی (throughput) کدام ISP بیشتر است.

تعریف یک سیستم در ارزیابی انجام شده می‌تواند وابسته به اهداف باشد. به عنوان مثال اندازه گیری سرعت یک پردازنده (CPU) ممکن است فقط شامل CPU و کش آن شود اما زمانی که هدف زمان پاسخ دهی اعلام شود، ارزیابی شامل موارد دیگری مانند سیستم‌عامل، کاربر، بار ورودی و … نیز خواهد شد.

  • انتخاب متریک‌های ارزیابی کارایی.

متریک چیزی است که میخواهم در فرآیند ارزیابی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم یا بهتر کنیم. در انتخاب متریک معیارهای مقایسه کارایی (مانند به صورت کلی، مرتبط با سرعت، مرتبط با دقت و/یا دسترسی پذیری یک سیستم یا سرویس) باید انتخاب شود. ارزیابی کارایی دو سیستم با معیار سرعت، خیلی متفاوت از ارزیابی با معیار دقت یا دسترسی پذیری است.

  • لیست کردن پارامترهای سیستم و بار ورودی.

در این مرحله بایستی تمامی پارامترهایی که بروی کارایی سیستم تاثیر گذارند یا حداقل فکر می‌کنیم که تاثیر گذراند را لیست کنیم. سیستم پارامترها می‌توانند سخت‌افزاری باشند مانند مدل پردازنده یا نرم‌افزاری باشند مانند نوع سیستم‌عامل و یا مرتبط با بار ورودی مانند تعداد کاربران و جنس درخواست‌ها باشد.

ممکن است در ابتدا لیست کاملی نداشته باشیم، به همین خاطر بایستی با پیشرفت کار لیست را نیز کامل‌تر کنیم.

به عنوان مثال، می‌خواهیم سیستم آموزش الکترونیک (E-Learning) را مورد بررسی قرار دهیم. پارامترهای دخیل در این ارزیابی می‌تواند مواردی مانند نوع مرورگر، نوع سیستم‌عامل، نحوه اتصال کاربر به شبکه، ساعت متصل شدن کاربر به سیستم و موارد دیگر. ممکن است در ادامه کار متوجه شویم پارامترهای دیگری نیز تاثیر گذارند که در ابتدا آنها را در نظر نگرفتیم یا برعکس پارامترهایی مانند سیستم‌عامل که در ابتدا تصور میکردیم تاثیر گذارند، عملا در فرآیند ارزیابی بی‌تاثیر هستند و می‌توانیم از لیست حذفشان کنیم یا در بررسی جزو پارامترهای فیکس باشند. با این روش، لیست جامعی از پارامترهای دخیل در ارزیابی را ایجاد کرده‌ایم. این پارامترها را فاکتور نامیده می‌شوند. اگر با تغییر پارامترهای اصلی تغییر رفتار در سیستم دیده شود مشخص است که انتخاب پارامترها درست بوده است.

  • انتخاب مقادیر و فکتورها

تقسیم بندی پارامترها لیست شده در مرحله 3 به آنهایی که تاثیر گذارند یا بی‌تاثیر هستند باعث می‌شود بتوانیم فکتورهای اصلی را که همان پارامترهای تاثیر گذار لیست ایجاد شده در بند 3 است انتخاب کنیم.

در فکتورهای انتخاب شده باید سطح مناسبی را برای ارزیابی انتخاب یا اصطلاحا آنها را عمیق‌تر انتخاب کنیم. به عنوان مثال در مثال ارزیابی سیستم آموزش الکترونیک، زمانی که متوجه شدیم مرورگر یکی از فکتورها (پارامترهای تاثیر گذار) است، تعداد مرورگرها را برای بررسی بیشتر می‌کنیم.

  • انتخاب تکنیک ارزیابی

انتخاب تکنیک یا تکنیک‌های ارزیابی وابسته به زمان، منابع و سطح مورد نظر از دقت می‌باشد.

معمولا روش مدل‌سازی، جزو روش‌های سریع با دقت پایین، روش شبیه‌سازی در موارد میان رده از نظر سرعت و دقت و اندازه‌گیری یا measurement معمولا جزو سخت‌ترین روش‌های با بیشترین دقت است. اما گاها می‌تواند به این گونه نباشد.

  • اتنخاب بار ورودی

نحوه انتخاب بار ورودی با در نظر گرفتن مواردی مانند مجموعه سرویس‌های درخواستی از سیستم، تکنیک ارزیابی (اندازه‌گیری، شبیه‌سازی و یا مدل‌سازی) انتخاب شده باید براساس موارد واقعی باشد.

  • طراحی تست‌ها و بررسی‌ها

بدست اوردن بیشترین نتایج با کمترین تلاش ممکن به دو روش:

  • فکتورهای زیاد با عمق کم. به عنوان مثال، اگر یکی از فکتورها مرورگر باشد فقط از دو مرورگر اصلی کروم و فایرفاکس استفاده کنیم) تا به این نتیجه برسیم کدام فکتور تاثیرگذار یا تاثیرگذارتر است.
  • پس از انتخاب فکتورهای اصلی یا اصلی‌تر، عمق آن فکتورها را بیشتر کنیم. حال که متوجه شدیم مرورگر تاثیر زیادی دارد، تعداد مرورگرها را بیشتر می‌کنیم تا میزان تاثیر را آن فکتور را بیابیم.
  • آنالیز و تقسیر داده‌های بدست آمده

آنالیز نتایج ارزیابی بدست آمده با کمک روش‌های آماری و مقایسه دیگر موارد انجام می‌شود.

در تفسیر یا چرایی خوب یا بد شدن نتایج ارزیابی، در نظر داشته باشید که آنالیز منجر به نتیجه گیری نمی‌شود و تحلیلگران مختلف ممکن است نتیجه گیری متفاوتی از آنالیز داشته باشند.

  • ارائه نتایج نهایی و تکرار تا زمان رسیدن به نتایج دلخواه (با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی و مالی)

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید