چین انتقام تحریم احتمالی هواوی در اروپا را از نوکیا و اریکسون می‌گیرد

0
2024

وزارت بازرگانی دولت چین رسما اعلام کرده چنانچه اتحادیه اروپا مسیر آمریکا و بریتانیا را دنبال کند و تجهیزات مخابراتی هواوی ممنوع اعلام شود واکنش نشان داده و صادرات محصولات تولید شده توسط نوکیا و اریکسون در خاک چین به کشورهای اروپایی را متوقف یا به شدت کنترل می‌کند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، بعد از آنکه دولت بریتانیا استفاده از تکنولوژی 5G هواوی در زیرساخت‌های ارتباطی را ممنوع اعلام کرد و فشار تحریم‌های آمریکا رو به افزایش است، وزارت بازرگانی دولت چین با ایجاد دردسرهایی برای کمپانی‌های نوکیا و اریکسون انتقام خواهد گرفت.

به این ترتیب که دولت چین و وزارت بازرگانی این کشور، محدودیت و کنترل عمده‌ای روی صادرات محصولات نوکیا (متعلق به فنلاند) و اریکسون (متعلق به سوئد) که در چین تولید می‌شوند، اعمال خواهد کرد. وال استریت ژورنال تاکید دارد در صورت عملی شدن این ادعا، کشورهای زیادی در حوزه گسترش تکنولوژی‌های مخابراتی دچار مشکل خواهند شد.

سخنگوی شرکت نوکیا در واکنش به این اتفاق در پیامی به CNET عنوان می‌کند: «به عنوان یک کمپانی بین‌المللی فعال در مناطق مختلف، متوجه شرایط سیاسی و جغرافیایی هستیم و ریسک‌ها و فرصت‌هایی که برای ما پدید می‌آورد را می‌پذیریم». شرکت اریکسون در این رابطه واکنشی نشان نداده است.

اوایل سال جاری میلادی بود که اتحادیه اروپا به تامین کنندگان زیرساخت‌های مخابراتی توصیه کرد از «شرکت‌های ایمن‌تر و با ریسک کمتر» برای توسعه شبکه‌های 5G استفاده کنند؛ با وجود اینکه نام هواوی مستقیما آورده نشده، به اپراتورها پیشنهاد شده تا جای ممکن از مشارک این کمپانی خودداری شود.

هفته قبل دولت چین نسبت به تحریم رسمی بریتانیا هم واکنش‌های خشمگینی از خود نشان داد. «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته اینکار بی‌هزینه نخواهد بود و دولت کاری می‌کند تا شرکت‌های بریتانیایی تاوان دهند. وی همچنین بریتانیا را به قطع داد و ستدهای آتی با چین تهدید کرده است. «لیو شیائومینگ» سفیر چین در بریتانیا هم ضمن اشاره به واکنش وزارت امور خارجه، تصمیم گرفته شده از سوی بریتانیا را «ناامیدکننده و اشتباه» خوانده است.

منبع: دیجیاتو

برای دیدن اخبار بیشتر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید