‌تولید رادار کم‌مصرف و یکپارچه با چیپ CMOS؛ تشخیص ضربان قلب از ۵ متری

0
1694

محققان در شرکت «Imec» اخیرا موفق به توسعه و تولید رادار کم‌مصرف و فوق العاده حساس شده‌اند که می‌تواند علائم حیاتی و همچنین ژست‌های حرکتی را شناسایی کند.

این تراشه تنها ۶۲ میلی وات مصرف انرژی دارد و می‌توان از آن در دستگاه‌های کوچکی که انرژی خود را توسط باتری تامین می‌کنند، استفاده کرد. محققان توانایی‌های این سنسور در تشخیص چندین هدف، شناسایی ضربان قلب از فاصله ۵ متری و ردیابی دقیق موقعیت و سرعت افراد را به نمایش گذاشته‌اند.

به گزارش Electronics Weekly، این رادار به گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند امواج سریع تولید کند و فرکانس تنها در ۵۱.۲ میکروثانیه، ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. پهنای باند با مدولاسیون بالا (۷.۲ گیگاهرتز)، رزولوشن فوق العاده سنسور را تعیین می‌کند که آن را تبدیل به ابزاری مناسب برای سنجش سه بعدی حرکات انگشت، سوایپ و ژست‌های حرکتی می‌کند.

این رادار در باند فرکانسی نزدیک به ۶۰ گیگاهرتز کار می‌کند و از یک باند بدون نیاز به مجوز ISM می‌توان برای کاربردهای جدید اینترنت اشیاء در صنعت و دنیای پزشکی استفاده کرد. این رادار با مصرف انرژی ۶۲ میلی وات بسیار بهینه‌تر از دیگر سیستم‌های رادار در این محدود فرکانسی است. زمان راه اندازی این رادار ۱ میکروثانیه است که کاهش مصرف انرژی آن را در پی دارد.

محققان این تراشه گیرنده ۴.۱۵ میلی‌متر مربعی را با فناوری CMOS با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری ادغام کردند تا از هزینه پایین تولید انبوه آن اطمینان حاصل پیدا کنند. یک طرح ماژول مرجع برای رادارهای تک کاناله شامل آنتن هم اکنون در دسترس قرار دارد.

مدیر این برنامه، «Barend Van Liempd» اعلام کرده:

«ابعاد فوق العاده کوچک و مصرف انرژی بهینه منجر به استفاده از این سیستم رادار ۶۰ گیگاهرتزی در دستگاه‌های سلامتی هوشمند مانند گوشی‌های هوشمند، سیستم‌های ردیابی سلامت و گجت‌های پوشیدنی می‌شود. دستگاه‌ها با استفاده از این سیستم می‌توانند اطراف را درک کنند و همچنین نحوه کنترل آن‌ها تغییر می‌کند.»

نمونه اولیه این سیستم رادار نشان‌دهنده امکان استفاده از آن به صورت تجاری است و می‌توان از آن در دستگاه‌های کوچک استفاده کرد، البته شرکت‌های مختلف باید حاضر به انجام چنین کاری باشند.

منبع: دیجیاتو

برای دیدن اخبار بیشتر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید