کافه بازار پلتفرم ویدیویی «قرار» را برای برگزاری جلسات آنلاین ارائه کرد

0
1772

هلدینگ هزار دستان که محصولاتی نظیر «بازار»، «دیوار» و «بلد» را به کاربران ارائه می‌دهد، به تازگی محصول جدیدی به نام «قرار» را عرضه کرده است که یک پلتفرم ویدیویی برای برگزاری جلسات آنلاین صوتی یا تصویری است.

«حمیدرضا احمدی» درباره اینکه چرا این هلدینگ به سمت تولید و ارائه این محصول پیش رفته می‌گوید: «ترند کل دنیا به سمت برگزاری این گونه جلسات رفته و البته پیش از این ایام نیز جلسات آنلاین در بسیاری از شرکت‌ها اجرایی می‌شد. اما چرا با وجود نمونه‌های خارجی ما وارد این حوزه شدیم؟ دلیلش اینست که می‌خواهیم به کیفیت قابل قبول و خوبی در این سرویس برسیم. در بحث ویدئو کنفرانس از لحاظ جغرافیایی و لوکیشن سرور بسیار به کیفیت سرویس کمک می‌کند و اهمیت دارد. جدا از اینکه محدودیت‌ها و مشکلاتی در ترافیک به Gatewayهای شبکه دیتای کشور وجود دارد، اساسا با زیاد شدن برقراری این جلسات که شاید از اول مهر و با شروع دانشگاه‌ها و مدارس بیشتر هم بشود، افت محسوسی در این سرویس‌ها شاهد خواهیم بود.»

به گفته او، سرویس‌های خارجی به دلیل مشکلات تحریمی در داخل ایران سرور ندارند و نزدیکترین سرور برای اسکایپ است که در امارات قرار دارد ولی با ازدیاد این جلسات، این سرویس‌ها افت کیفیت پیدا کرده‌اند. مدیر سرویس قرار می‌گوید: «از این منظر توجیه اقتصادی وجود دارد که در داخل کشور چنین سرویسی تولید شود.»

او در پاسخ به این سوال که تضمین امنیت این سرویس ایرانی چگونه تامین می‌شود می‌گوید که آنها دیتایی از مشتریان ذخیره نمی‌کنند: «هیچ دیتایی در سرورهای ما ذخیره نمی‌شود. حتی اگر از چت روم داخل اتاق بیرون بروید و دوباره وارد شوید، تمام نوشته‌ها پاک شده است. اگر اتاق Terminate شود، تمامی فایل‌های موجود نیز حذف می‌شود.»

به گفته احمدی آنها روی این مساله تاکید دارند که بتوانند سرویسی را انتخاب کنند تا از لحاظ امنیتی بهترین باشد: «ما در حال توسعه سرویسی هستیم که خودمان و آشنایانمان از آن استفاده کنند. اصل هدف این بوده و از همین رو می‌خواهیم از امنیت این سرویس مطمئن باشیم تا به اصطلاح عامیانه مردم، داستانی پشت ماجرا نباشد.»

مدیرعامل قرار درباره نحوه‌درآمدزایی این سرویس می‌گوید که در حال حاضر این سرویس رایگان عرضه شده اما این موضوع یک مورد همیشگی نخواهد بود. به گفته احمدی، قرار نیز مانند همه سرویس‌های دیگر بعد از مدتی وارد فاز درآمدزایی خود خواهد شد ولی او تاکید می‌کند که سرویس پایه و رایگان این پلتفرم نیز قرار نیست خدمات کمی را ارائه کند: «قصد نداریم کل سرویس را پولی کنیم و در واقع یک نسخه Pro را بعدها عرضه خواهیم کرد و در آن ویژگی‌هایی قرار خواهیم داد که برای برخی سازمان‌ها جذاب‌تر است و در ازای آن نیز هزینه دریافت خواهیم کرد.»

احمدی باور دارد که سرویس «قرار» در ایران می‌تواند کیفیت بسیار بهتری نسبت به نسخه‌های خارجی ارائه کند و همچنین اینترنت نیم‌بهای آن که به زودی محقق خواهد شد و پشتیبانی تمام و کمال این سرویس از دیگر ویژگی‌هایی خواهد بود که کاربر ایرانی را به سمت خود جذب کند. اما آیا قرار یک تهدید برای سایر پلتفرم‌های ویدیویی ایرانی است؟ کافه بازار اکنون چند سرویس مختلف را ارائه می‌دهد که هر کدام رقبایی در داخل دارند و این رقبا، تاکنون انتقادهایی را به نحوه پروموشن اپلیکیشن‌ها در بازار وارد کرده‌اند. اما احمدی در پاسخ به این مسئله می‌گوید: «انتقاداتی که برخی مجموعه‌ها به سیاست‌های کافه بازار دارند، معمولا بدون مدرک و سند است.» او در این مورد بیشتر توضیح می‌دهد:

«بیایید اصلا کافه بازار را به چشم هلدینگی ببینیم که به دنبال سود اقتصادی است، با این طرز تفکر هم باید بدانیم که هیچ منطقی وجود ندارد که به دنبال ایجاد انحصار باشد. مثلا یکی از انتقادات به بحث جستجو در کافه بازار برمی‌گردد اما باید بگویم که مثلا اگر بر سر کلمه قرار آنلاین، مجموعه ما هزینه‌ای می‌دهد تا در جستجوی کافه بازار رتبه اول را داشته باشد، رقبا نیز هزینه می‌دهند و هر دو در حال پرداخت هزینه یا به اصطلاح Bid زدن هستیم تا در این جستجو قرار بگیریم. برای بازار بهتر است که این هزینه از داخل مجموعه و بودجه خود مجموعه صورت نگیرد و تمایلش حتی بیشتر به دریافت هزینه از خارج شرکت است. در واقع یک هزینه فرصت در این میان از دست می‌رود. ضمن اینکه به جرات بگویم تیم ما و دیگر تیم‌ها روی اخلاقیات به شدت حساس هستند و ما در قرار به هیچ وجه به دنبال حذف رقبا با استفاده از سیاست‌های نادرست نیستیم.»

او همچنین درباره آینده پلتفرم قرار می‌گوید: «دو استراتژی مهم در سرویس قرار مد نظر داریم، یکی اینکه ساده باشد و دیگری آنکه کیفیت خوبی ارائه شود. سادگی به معنای نبود ویژگی نیست، صفحه اول گوگل هیچ چیزی ندارد ولی کلی سرویس در آن نهفته است. ما هم دنبال همین مساله هستیم که در عین سادگی، بهترین کیفیت و خدمات را ارائه دهیم.» او می‌گوید مشتریان فعلی قرار ویژگی‌های جدیدی را به آنها پیشنهاد داده‌اند که به زودی در قرار اضافه خواهد شد و این موارد به مرور زمان بیشتر هم خواهد شد. احمدی درباره این ویژگی‌های بیشتر توضیح می‌دهد:

«از ما خواستند تا اتاق خصوصی راه‌اندازی کنیم و این کار را کردیم و هم‌اکنون چنین سرویسی وجود دارد. از آنسو ما به عنوان افرادی فنی توصیه می‌کنیم که فایل‌های جلسات در سرور باقی بمانند اما عده‌ای از کاربران می‌خواهند که چنین ویژگی وجود داشته باشد تا بعدها به فایل‌های رد و بدل شده در جلسه برای مدتی دسترسی داشته باشند و اگر این ویژگی را بخواهند، ما چنین موردی را برای آنها فعال می‌سازیم. ویژگی‌های دیگری نیز در راه است که نمی‌توانم همه آنها را برملا کنم اما مطمئن باشید برخی از آنها برای اولین بار است که در چنین سیستم‌هایی اجرا می‌شود و برخی از آنها نیز مدل‌های موفقی است که می‌خواهیم در سرویس ایرانی قرار مانند دیگر سرویس‌های جهانی وجود داشته باشد.»

منبع: دیجیاتو

برای دیدن اخبار بیشتر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید