چگونه دسترسی افراد غریبه به شبکه وای‌فای خود را شناسایی و مسدود کنیم؟

0
1680

همان‌گونه که افراد غریبه را به خانه خود راه نمی‌دهید، اتصالات ناشناس را نیز باید مشکوک و خطرناک در نظر بگیرید. شما نباید اجازه دهید یک دستگاه غریبه به شبکه شما دسترسی داشته باشد زیرا:

-ممکن است شخصی در حال مصرف بیش از حد ترافیک شما باشد و به این شكل اتصال شما را مختل کند.

-ممکن است شخصی با استفاده از آدرس آی‌پی شما چیزی غیرقانونی را دانلود کند، به این شكل عواقب این کار برعهده شما خواهد بود.

-اتصالات ناشناس می‌تواند تهديد کننده باشد، زیرا هکرها از همین طریق به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا می‌کنند.

 

چه کسی از وای‌فای من استفاده می‌کند؟

اگر می‌خواهید بدانید چه دستگاه‌هایی مشغول استفاده از وای‌فای شما هستند تنها کافی است با تایپ آدرس آی‌پی روتر خود در مرورگر وارد صفحه تنظیمات DHCP آن شوید. در اینجا و در بخش connected devices یا چیزی شبیه به این می‌توانید تمام دستگاه‌های متصل به شبکه خود را مشاهده کنید. اطمینان حاصل کنید که همه آنها شناخته شده باشند و هر کدام که از نظر شما مشکوک است بلافاصله حذف کنید. بعضی از این اتصالات ممکن است نام‌های مشخص داشته باشند، در حالی که برخی دیگر تنها با آدرس مک فهرست می‌شوند.

توجه داشته باشید که حذف آنها تنها ارتباط آنها را قطع خواهد کرد و آنها را برای همیشه مسدود نمی‌کند.

اگر اطمینان ندارید که کدام دستگاه‌ها مورد اعتماد هستند، می‌توانید آدرس مک دستگاه‌های مجاز خود را بررسی کنید و یا اتصال آنها به وای‌فای خود را قطع کنید. همچنین اتصال دستگاه‌هایی که از طریق کابل اترنت به روتر متصل می‌شوند را هم قطع کنید. دستگاه‌هایی که باقی می‌ماند به احتمال زیاد غیر مجاز هستند.

چگونه دستگاه‌های غیر مجاز را از وای‌فای خود بیرون کنیم؟
روش‌های مختلفی برای حذف یک اتصال ناخواسته وجود دارد:

1. کلمه عبور وای‌فای و نام شبکه را تغییر دهید. اطمینان حاصل کنید که از یک کلمه عبور پیچیده استفاده می‌کنید و برای محافظت بیشتر استاندارد محافظتی WPA2 را فعال کنید. البته این روش متداولی نیست زیرا شما مجبور خواهید بود تا اطلاعات کلمه عبور جدید را در اختیار تمام کاربران مجاز قرار دهید. اما فراموش نکنید که این کار امنیت شبکه شما را افزایش می‌دهد.

2. از تنظیمات روتر خود استفاده کنید. با تایپ آدرس آی‌پی روتر خود در مرورگر وارد صفحه تنظیمات DHCP آن شوید. اتصالات مشکوک را غیرفعال كنيد و بلافاصله کلمه عبور را تغییر دهید تا این کاربران نتوانند دوباره به شبکه شما متصل شوند.

3. فیلترینگ مک را فعال کنید. در صورتی که روتر شما از این گزینه پشتیبانی کند می‌توانید آن را از بخش تنظیمات روتر فعال کنید. هر دستگاهی آدرس مک مخصوص به خود را دارد. بنابراین تنها کاربرانی که آدرس مک مورد تایید شما را در اختیار داشته باشند می‌توانند به شبکه شما متصل شوند.

4. از یک اپلیکیشن ثالث استفاده کنید. اپلیکیشن‌های ثالث زیادی برای تحت نظر قرار دادن کاربران ناخواسته و غیرفعال كردن آنها وجود دارد. اما ما استفاده از آنها را توصیه نمی‌کنیم. اگر قصد انجام این کار را دارید از یک اپلیکیشن معتبر و امن استفاده کنید. اپلیکیشن‌های نامعتبر ممکن است داده‌های شما را جمع آوری کرده و یا فعالیت شما روی شبکه را تحت نظر قرار دهند.

چگونه امنیت وای‌فای خود را افزایش دهید؟
برای ایمن سازی وای‌فای خود باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

1. یک شبکه مهمان راه اندازی کنید. یک شبکه مهمان تمام اتصالات را از شبکه اصلی شما جداسازی می‌کند. کاربران مهمان نمی‌توانند دستگاه‌ها و داده‌های شخصی که در شبکه خصوصی محافظت می‌شوند را ببینند.

2. از یک کلمه عبور پیچیده و طولانی به همراه کدگذاری WPA2 استفاده کنید.

3. انتشار و نمایش نام شبکه (SSID) را غیرفعال كنيد تا دیگران از وجود شبکه شما مطلع نشوند.

4. به طور مرتب تنظیمات روتر خود را برای اتصالات مشکوک بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید در صورت مشاهده چنین فعالیت‌هایی حتما آنها را غیرفعال كنيد.

5. کلمه عبور وای‌فای خود را در اختیار افراد غریبه نگذارید.

6. کلمه عبور خود را یک یا دو بار در ماه تغییر دهید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید