ویندوز سرور windows server چیست

0
3585

ویندوز سرور (windows server)

ویندوز سرور (windows server) یک سیستم عامل از خانواده ویندوز شرکت مایکروسافت است که در حال حاضر یکی از محبوب ترین و پر کاربردترین سیستم عامل های تحت سرور محسوب می شود.

تاریخچه ویندوز سرور

انتشار ویندوز سرور با این نام تجاری به سال 2003 برمیگردد، با این وجود، اولین ویرایش ویندوز سرور windows NT 3.1 server advanced بود که بعد از آن windows NT 3.5 server  و windows NT 4 server  و windows 2000 server ارائه شدند. آخرین ورژن ارائه شده برای ویندوز سرور های مایکروسافت، ویندوز سرور 2019 می باشد که در تاریخ 2 اکتبر 2018 منتشر شد.

تفاوت ویندوز سرور با ویندوز معمولی در چیست؟

در نگاه اول این دو سیستم عامل شبیه به یکدیگر به نظر می رسند؛ اما تفاوت ها به مسائل ظاهری مربوط نیست و عمیق تر و بسیار پیچیده تر است. ویندوز های معمولی مانند ویندوز 7، 8 ، … در واقع یک کلاینت است به معنی این است که دریافت کننده ی سرویس هستند.  البته ما در ویندوز 8 شاهد ورود بعضی سرویسهای خدمات دهنده هم مانند IIS ویا hyper-v و یا موارد کاربردی دیگر نیز بودیم، اما بطور کل برای استفاده های شخصی یا خانگی مورد استفاده میشود .

Windows server برای مدیریت شبکه های کامپیوتری به صورت متمرکز سیستم طراحی شده است و به درد کارهای خانگی نمیخورد و در امکانات نیز تفاوت های زیادی را در آنها میتوان مشاهده کرد.

  • داشتن role ها و feature های متعدد در ویندوز سرور که به ادمین اجازه دسترسی ، امنیت و ….کامل به شبکه را می دهد مهمترین ویژگی ویندوز سرور های مایکروسافتی است.

برخی از role های سیستم عامل ویندوز:

Active Directory Certificate Services

Active Directory Domain Services

File and Storage Services

Hyper-V

Remote Desktop Services

Web Server IIS

Windows Deployment Services

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دنیای شبکه ها role ها و feature های زیادی به سیستم عامل ویندوز سرور اضافه شده است که هریک برای خود قابلیت مهم و منحصر به فردی دارد.

  • محدودیت های سخت افزاری

ویندوز های معمولی با وجود اینکه با تا 32 گیگابایت رم به خوبی کار می کنند اما تا 2 ترابایت رم را پشتیبانی می کنند. با این حال ویندوز سرور از 24 ترابایت(2TB) رم و 64 سوکت CPU پشتیبانی می کند. (این عدد در ویندوز 10 پرو 2 عدد است) شاید این اعداد زیاد و بی فایده به نظر برسد، اما در بیشتر موارد سرور نیاز دارد که به صد ها کاربر سرویس بدهد و باید در حدی قدرتمند باشد تا دچار کمبود منابع نشود.

  • حذف موارد کاربردی در زندگی و غیر کاربردی در کسب و کار

ویندوز سرور روی ابزار های مدیریتی تمرکز بیشتری دارد و ابزار هایی که در ویندوز خانگی برای افزایش بهره وری و آسان کردن کار تعبیه شده است، (مثل cortana، Microsoft edge، Microsoft store، Your Phone و …) در آن وجود ندارد. همچنین بسیاری از نرم افزار هایی که در ویندوز 10 معمولی نصب می شوند، در ویندوز سرور نصب نمی شوند.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید