تنظیمات غیر ویزاردی سرور CUCME

0
690

در تنظیمات غیر ویزاردی سرور CUCME (روشی که روتر از شما سوال نمی‌پرسد و خودمان باید تنظیمات را وارد کنیم)، auto assign کار نخواهد کرد و باید به صورت manual یا دستی، ephone ها را درست کنیم.

اعمال IP بروی اینترفیسی که به شبکه VoIP متصل است.

اعمال IP بروی اینترفیس

وارد شدن به محیط telephony-service

telephony-service

تنظیم max-dn

max-dn

تنظیم max-ephone

max-ephone

تنظیم ip source address (مشخص شدن اینترفیسی از دستگاه که به عنوان source در تلفن استفاده می‌شود) و پورت. پورت 2000، پورتی است که پروتکل SCCP با آن کار می‌کند.

telephony ip source address

پروتکل RTP از پورت های متغییری برای کار کردن استفاده می‌کند، اما سیگنالینگ به یک پورت ثابت برای کار کردن نیاز دارد. پروتکل SCCP برای سیگنالینگ از پورت 2000 و SIP از پورت های 5060 و 5061 استفاده می‌کند. یکی از مشکلات متغییر بودن پورت های RTP، در PAT (یکی از روش های NAT) است. با توجه به اینکه source port در PAT تغییر می‌کند، VoIP دچار مشکل ارتباط می‌شود. در این حالت، وقتی تماس گرفته می‌شود، گوشی زنگ میخورد، اما وقتی گوشی را برمی‌دارید (ارتباط را برقرار می‌کنید که پروتکل RTP شروع به کار می‌کند) تماس قطع می‌شود.

درست کردن ephone و مشخص کردن MAC آدرس در ephone

ephone mac address

البته، در این روش هم، همچنان، اگر MAC آدرس را در ephone ای وارد نکنیم، در صورت متصل شدن تلفن های VoIP، به صورت پیش فرض و از اولین شماره خالی در ephone ها به صورت خودکار ephone ایجاد می‌شود و تلفن رجیستر خواهد شد. در صورتیکه بخواهیم تلفن ها دقیقا در ephone خودشان ثبت شوند، باید قبل از اتصال تلفن ها، ephone ها را ساخته، MAC آدرس تلفن ها را به آنها اختصاص دهیم و ephone های خالی را با MAC آدرس های غیر واقعی پر کنیم.

registering ip phone

پس از ریجستر شدن خودکار تلفن VoIP ای در سرور، امکان حذف این MAC آدرس یا اختصاص آن به ephone دیگری نمی‌باشد و سرور پیغام MAC address is already assigned with ephone 1 را می‌دهد، که ephone 1 اولین ephone خالی لیست ephone هاست. در آن واحد امکان اختصاص یک MAC آدرس به بیشتر از یک ephone وجود ندارد.

mac address is already ass

امکان حذف ephone 1 ای که به صورت خودکار به تلفن VoIP و MAC آدرس اش اختصاص داده شد نیز وجود ندارد.

no ephone

امکان ثبت یک MAC دیگر برای ephone ای که به صورت خودکار MAC آدرسی را دریافت کرده است نیز وجود ندارد.

ephone mac address

پس از ثبت MAC آدرس در ephone مربوط، و متصل کردن تلفن های VoIP، به ephone متصل می‌شوند که MAC شان در آنجا ثبت شده است.

ephone-11 MAC:

در مرحله بعد بایستی اطلاعات شماره تلفن را در قسمت ephone-dn ثبت کنیم.

ephone-dn

سپس در قسمت ephone، دکمه یا button مربوط در تلفن را به ephone-dn تخصیص می‌دهیم. در نهایت نیز تلفن VoIP را ریست می‌کنیم.

ephone button

کپچر کردن ترافیک SCCP

نام پروتکل SCCP، Skinny Client Control Protocol است که یک استاندارد مخصوص سیسکو است. به همین علت در کپچر کردن ترافیک، نمایش ترافیک سیگنالینگ، به جاری SCCP، گزینه SKINNY نمایش داده می‌شود. از آنجایی که انتقال صدا پس از پیغام های سیگنالینگ توسط RTP انجام می‌شود، در کپچرها، این پروتکل نمایش داده می‌شود.

در زیر یک فلو ساده از یک تماس درون شبکه ایی دیده می‌شود. پیش از برقراری ارتباط، پیام های سیگنالینگ برای مهیا سازی بستر ارتباط رد و بدل می‌شوند، ارتباط برقرار شده و پس از خاتمه تماس، مجددا پیغام های سیگنالینگ بین دو IP Phone و سرور VoIP منتقل می‌شود.

sccp intra cluster call flow

در زیر نیز قسمتی از ارتباط کپچر شده در یک تماس را مشاهده می‌کنید

sccp kall flow cpature

sccp skippy capture

همانطور که در تصویر بالا نیز مشخص است، در ارتباط RTP و پس از اتمام سیگنالینگ، ارتباط بین دو IP Phone انجام می‌شود و سرور در ارتباط دخیل نخواهد بود.

rtp packet capture

پس از اتمام تماس، ارتباط RTP قطع شده و مجددا پروتکل سیگنالینگ شروع می‌شود. برای قطع تماس هم از پیامی با نام CloseRecieveChannel استفاده می‌شود. پیام های سیگنالینگ نیز مجدد به سرور اطلاع داده می‌شود.

sccp packet capture

پروتکل RTP، پروتکل امن نیست و با کپچر کردن ترافیک RTP امکان گرفتن مدیا منتقل شده وجود دارد.

listen rtp capture

rtp player wireshark

rtp palyer

نرم‌افزار هایی دیگری مانند UCSniff (Unified Communication Sniffer) در کالی، Cain و … برای اسنیف کردن مدیا در VoIP وجود دارد.

ucsniffer logo

cain and abel logo

برای دیدن فهرست مطالب دوره CCNA Collaboration اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید