انواع سرویس های ابری را بشناسیم

0
2273

انواع سرویس های ابری (IaaS, PaaS, SaaS) 

اغلب خدمات محاسبات ابری در سه دسته عمده قرار می گیرند: IaaS، PaaS، Saas.

اینها گاهی اوقات پشته محاسبات ابری نامیده می شوند، چرا که آنها در بالای یکی دیگر ساخته می شوند. دانستن اینکه آنها چه هستند و تفاوت آنها در چیست آن را برای به انجام رساندن اهداف کسب و کارتان آسان تر می کند.

 (Infrastructure-as-a-service (IaaS:

اساسی ترین دسته از خدمات محاسبات ابری. با IaaS شما زیرساخت های فناوری اطلاعات شامل سرویس دهنده و ماشین های مجازی (VMS)، ذخیره سازی، شبکه ها و سیستم عامل را از یک ارائه دهنده Cloud بر اساس پرداخت قبل از استفاده اجاره می کنید.

IaaS یک زیرساخت محاسبات سریع، مشروط و مدیریت شده بر روی بستر اینترنت است. سریعا با تقاضای شما به اندازه های کوچک و بزرگ تغییر می کند و تنها برای آنچه که استفاده می کنید پرداخت انجام خواهید داد.

IaaS به شما کمک می کند تا در هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت سرور فیزیکی و دیگر زیرساخت های مرکز داده تان، اجتناب کنید. هر یک از منابع به عنوان یک جزء سرویس جداگانه ارائه شده، و شما فقط نیاز دارید یک کامپوننت خاص را تا زمانی که به آن نیاز دارید اجاره کنید. ارائه دهندگان سرویس محاسبات ابری زیرساخت ها را از زمانی که شما سرویس را خریداری می کنید تا زمانی که نصب، پیکربندی و مدیریت می کنید نرم افزارتان را مدیریت می کند.

موارد معمولی که کسب و کارها با IaaS  انجام می دهند:

  • تست و توسعه: تیم ها می توانند به سرعت محیط آزمون و توسعه را راه اندازی و از بین ببرند و برنامه های جدید را سریعتر به بازار بیاورند. IaaS راه اندازی و از بین بردن محیط تست و توسعه را سریع تر و اقتصادی تر می کند.
  • میزبانی وب سایت: اجرای وب سایت با استفاده از IaaS می تواند ارزانتر از میزبانی وب سنتی باشد.
  • ذخیره سازی، پشتیبان گیری و بازیابی: سازمان ها از هزینه سرمایه برای ذخیره سازی و پیچیدگی مدیریت ذخیره سازی که به طور معمول نیاز به یک کارکنان ماهر برای مدیریت داده ها و الزامات قانونی و انطباق دارد جلوگیری می کنند. IaaS برای رسیدگی به تقاضای غیر قابل پیش بینی و نیازهای ذخیره سازی که به طور پیوسته در حال رشد است مفید است. همچنین می تواند برنامه ریزی و مدیریت سیستم های تهیه پشتیبان و بازیابی را آسانتر کند

مزایای IaaS:

  • حذف هزینه برای سرمایه و کاهش هزینه های جاری: IaaS هزینه های راه اندازی و مدیریت یک دیتا سنتر در محل را کنار می گذارد و آن را به یک گزینه مقرون به صرفه برای شروع کسب و کار و آزمایش ایده های جدید تبدیل کند.
  • بهبود تداوم کسب و کار و فاجعه بازیابی: دستیابی به دسترسی سریع، تداوم کسب و کار و بازیابی فاجعه گران است، از آنجایی که نیاز به مقدار قابل توجهی تکنولوژی و کارکنان دارد. اما با توافقنامه سطح خدمات مناسب در محل، IaaS  این هزینه و دسترسی به برنامه ها و داده ها که به طور معمول در طول یک فاجعه و یا قطع برق رخ می دهد را کاهش دهد.
  • به سرعت نوآوری کنیدبه محض این که شما تصمیم به راه اندازی یک محصول یا طرح جدید می کنید، زیرساخت های محاسبات لازم می تواند به جای چند هفته یا چند روز که برای انجام تنظیمات داخلی طول می کشد– و گاهی اوقات چند ماه- در چند دقیقه یا چند ساعت آماده شود
  • سریعتر به تغییر شرایط کسب و کار پاسخ دهید: IaaS شما را قادر می سازد تا منابع تان را در اوج درخواست برنامه بالا ببرید و دوباره وقتی که فعالیت کم می شود برای کاهش هزینه ها منابع را کم کنید.
  • بر روی کسب و کار اصلی خود تمرکز کنید: IaaS تیم شما را آزاد می گذارد تا به جای تمرکز به روی زیرساخت های فناوری، به روی کسب و کار اصلی سازمان تمرکز کنید.
  • افزایش ثبات، اطمینان و پشتیبانی: باIaaS  نیاز به حفظ و ارتقاء نرم افزار و سخت افزار و یا رفع مشکلات تجهیزات وجود ندارد. با توافق مناسب، ارائه دهنده خدمات مطمئن می سازد که زیرساخت های تان قابل اعتماد است و با SLAها هم خوانی دارد.
  • امنیت بهتر: با توافق سرویس مناسب، ارائه دهنده سرویس ابری می تواند امنیتی را برای برنامه ها و داده های تان فراهم کند که ممکن است از امنیتی که خودتون می توانید به دست آورید بهتر باشد.
  • سریعتر برنامه های جدید را به کاربران برسانید: از آنجا که لازم نیست قبل از توسعه و ارائه برنامه ها زیرساخت ها را تنظیم کنید، شما می توانید آنها را با IaaS سریعتر به کاربران برسانید.

 ( Platform as a service (PaaS: 

به سرویس محاسبات Cloud اشاره می کند که یک محیط بر روی تقاضا را برای توسعه، تست، ارائه و مدیریت برنامه های کاربردی نرم افزار تامین می کند. PaaS طراحی شده است تا اینها را برای توسعه دهندگان آسان تر کند که به سرعت وب سایت و یا برنامه های تلفن همراه درست کنند، بدون اینکه هیچ گونه نگرانی در مورد راه اندازی یا مدیریت زیرساخت های اساسی سرورها، ذخیره سازی، شبکه، و پایگاه داده های مورد نیاز برای توسعه داشته باشید.

PaaS یک محیط کاملا توسعه یافته و گسترش یافته در سرویس Cloud می باشد. با منابعی که شما را قادر می سازد همه چیز از برنامه های مبتنی بر Cloud ساده گرفته تا برنامه های مبتنی بر Cloud پیچیده و تجاری را ارائه دهید. شما منابع مورد نیازتان را از ارائه دهنده های سرویس های اینترنتی به این صورت که قبل از استفاده هزینه اون رو بپردازید خریداری می کنید و به آنها با یک ارتباط امن اینترنتی دسترسی خواهید داشت.

مانند IaaS، PaaS زیرساخت ها (سرور، ذخیره سازی، و شبکه) را شامل می شود. اما همچنین، شامل میان افزارها، ابزارهای توسعه، سرویس های کسب و کار هوشمند(BI)، سیستم های مدیریت پایگاه داده و … می شود.

Pass برای پشتیبانی کامل چرخه حیات نرم افزار وب طراحی شده است: ساخت، آزمایش، پخش کردن، مدیریت، و به روز رسانی.

PaaS   به شما اجازه می دهد از هزینه و پیچیدگی خرید و مدیریت مجوز نرم افزار، زیرساخت زیرین برنامه و میان افزار یا ابزار توسعه و منابع دیگر اجتناب کنید. شما برنامه های کاربردی و سرویس هایی را که ایجاد کرده اید را مدیریت می کنید و ارائه دهنده سرویس Cloud معمولا چیزهای دیگر را مدیریت می کند.

سازمان ها معمولا از PaaS برای این موارد استفاده می کنند:

  • چارچوب توسعه: PaaS یک چارچوبی را فراهم می کند که توسعه دهندگان می توانند با تکیه بر آن برنامه های کاربردی مبتنی بر Cloud را توسعه و یا سفارشی کنند. مشابه ساخت یک ماکرو اکسل، PaaS ها اجازه می دهند توسعه دهندگان نرم افزارهای کاربردی را با استفاده از کامپوننت ها ی ساخته شده در نرم افزار ایجاد کنند. ویژگی های Cloud مانند مقیاس پذیری، در دسترس بودن بالا و استفاده همزمان چند کاربر هم مشمول می شوند که باعث کاهش کد نویسی هایی می شود که توسعه دهندگان باید انجام دهند.
  • تجزیه و تحلیل ترافیک و یا هوش کسب و کار: ابزارهایی که به عنوان یک سرویس با PaaS  ارائه شده به سازمان ها اجازه تجزیه و تحلیل و استخراج داده های خود، پیدا کردن بینش و الگوها و پیش بینی نتایج  باعث بهبود تخمین زدن، تصمیم گیری های طراحی محصول، بازده سرمایه گذاری و سایر تصمیمات کسب و کار را می دهد.
  • خدمات اضافی: ارائه دهندگان PaaS ممکن است دیگر سرویس هایی را که موجب بهتر شدن برنامه های کاربردی از قبیل گردش کار، دایرکتوری، امنیت، و برنامه ریزی می شود را ارائه دهند.

مزایای PaaS:

با ارائه زیرساخت به عنوان سرویس، PaaS همان مزایای IaaS را ارائه می دهد. اما ویژگی های اضافی آن (میان افزار، ابزار توسعه و دیگر ابزارهای کسب و کار) مزایای بیشتری به شما می دهد.

  • کاهش زمان برنامه نویسی. ابزارهای توسعه PaaS می تواند زمانی را که برای کدنویسی برنامه های جدید نیاز است را با اجزای نرم افزار از قبل کدنویسی شده که در پلت فرم ساخته شده است، مانند گردش کار، خدمات دایرکتوری، ویژگی های امنیتی، جستجو و مانند آن… کاهش دهد.
  • اضافه کردن قابلیت های توسعه بدون اضافه کردن کارکنان. مولفه های PaaS به تیم توسعه شما بدون اینکه نیاز باشد که شما کارمند جدیدی اضافه کنید که مهارت های لازم را داشته باشد. قابلیت های جدید می دهند بدون اینکه نیاز باشد که شما کارمند جدیدی اضافه کنید که مهارت های لازم را داشته باشد.
  • توسعه دادن پلت فرم های متعدد (از جمله موبایل) راحتتر صورت می گیرد.  برخی از ارائه دهندگان خدمات به شما گزینه های توسعه برای پلت فرم های مختلف، از جمله کامپیوترها، دستگاه های تلفن همراه، و مرورگرها که ساخت برنامه های cross-platform را راحتتر می کند را ارائه می دهد.
  • از ابزارهای پیشرفته مقرون به صرفه تر استفاده کنید. مدل پرداخت قبل از استفاده ، امکان استفاده از نرم افزار توسعه پیچیده و کسب و کار هوشمند و ابزارهای تجزیه و تحلیل را برای افراد و یا سازمانهایی که استطاعت پرداخت  هزینه به صورت یکجا را ندارند ممکن می کند.
  • پشتیبانی جغرافیایی تیم های توسعه توزیع شده. از آنجا که محیط توسعه بر روی اینترنت قابل دسترسی است، تیم های توسعه می تواند با هم در پروژه کار می کنند حتی زمانی که اعضای تیم در مکان های دور می باشد.
  • چرخه حیات نرم افزار را به طور کار آمد مدیریت می کند. PaaS  همه قابلیت هایی که شما برای حمایت از چرخه حیات همه ی نرم افزارهای تحت وب نیاز دارید را فراهم می کند

 (Software as a service (SaaS:

یک روش برای ارائه برنامه های کاربردی نرم افزار بر روی بستر اینترنت، بر اساس تقاضا و معمولا بر اساس پرداخت وجه اشتراک است. با SaaS، ارائه دهندگان cloud نرم افزار کاربردی و زیرساخت اساسی و رسیدگی به هر گونه تعمیر و نگهداری، مانند ارتقاء نرم افزار و وصله های امنیتی را میزبانی و مدیریت می کنند. کاربران از طریق اینترنت معمولا با یک مرورگر وب بر روی تلفن خود، تبلت و یا کامپیوترشان به نرم افزار متصل می شوند.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) اجازه می دهد تا کاربران از برنامه های مبتنی بر Cloud روی بستر اینترنت استفاده کنند.  نمونه های رایج ایمیل، تقویم و ابزارهای اداری مانند مایکروسافت آفیس هستند.

SaaS یک راه حل نرم افزاری کامل را که شما باید قبل از استفاده هزینه اون رو بپردازید از یک ارائه دهنده سرویس ابری فراهم می کند. شما اجاره می کنید استفاده از یک برنامه را برای سازمان تان و کاربران تان به آن برنامه روی بستر اینترنت معمولا با یک مرورگر وب متصل می شوند. همه زیرساخت های اساسی، میان افزار، نرم افزار برنامه و داده های برنامه در مرکز داده ارائه دهنده خدمات واقع شده است. ارائه دهنده خدمات سخت افزار و نرم افزار را مدیریت می کند و با شرایط خدمات مناسب، در دسترس بودن و امنیت نرم افزار و داده های خود را به خوبی تضمین می کند.  SaaS سازمان شما را قادر می سازد که یک برنامه را با کمترین هزینه اولیه مورد اجرا قرار دهید.

اگر شما یک سرویس ایمیل مبتنی بر وب مانند اوت لوک، HotMail، و یا ایمیل یاهو استفاده می شود،  شما در حال استفاده از یک نوع از SaaS هستید. با این خدمات، اغلب از  طریق یک مرورگر وب شما به حساب خود از طریق اینترنت وارد می شوید. نرم افزار ایمیل در شبکه ارائه دهنده خدمات واقع شده است و پیام های تان در آنجا ذخیره شده است. شما می توانید به ایمیل و پیام های ذخیره شده تان از طریق یک مرورگر وب بر روی هر کامپیوتر و یا دستگاه متصل به اینترنت دسترسی داشته باشید.

نمونه های قبلی نام برده شده سرویس های رایگان برای استفاده شخصی می باشند. برای استفاده سازمانی، شما می توانید برنامه های سودمندی، مانند ایمیل، همکاری، تقویم؛ و برنامه های کاربردی کسب و کار پیچیده مانند مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، و مدیریت اسناد را اجاره کنید. شما برای استفاده از این برنامه ها از طریق اشترک یا با توجه به سطح استفاده تان پرداخت می کنید.

مزایای SaaS:

  • دسترسی به برنامه های کاربردی پیچیده: برای ارائه برنامه های SaaS به کاربران، نیازی به خرید، نصب، بروز رسانی، یا نگهداری سخت افزار، میان افزار یا نرم افزار ندارید. SaaS باعث می شود حتی برنامه های سازمانی پیچیده، مانند ERP و CRM، برای سازمان هایی که فاقد منابع خرید، استقرار، و مدیریت زیرساخت ها و نرم افزارهایشان است مقرون به صرفه شود.
  • پرداخت تنها برای آنچه که شما استفاده کنید: پول صرفه جویی کنید زیرا سرویس SaaS به طور خودکار با توجه به سطح استفاده شما اندازه اش تغییر می کند.
  • استفاده از نرم افزار سرویس گیرنده به صورت رایگان: کاربران می توانند برنامه های  SaaSرا به طور مستقیم از مرورگر وب خود بدون نیاز به دانلود و نصب هر گونه نرم افزار اجرا کنند، البته برخی از برنامه ها نیاز به پلاگین دارند. این به این معنی است که شما نیاز به خرید و نصب نرم افزار ویژه برای کاربران خود ندارید.
  • نیروی کار خود را به سادگی مجهز کنید. SaaS مجهز کردن نیروی کارتان را به آسانی فراهم می کند. به دلیل اینکه کاربران می توانند به برنامه های SaaS و اطلاعات را از هر کامپیوتر متصل به اینترنت یا دستگاه تلفن همراه دسترسی داشته باشند. لازم نیست شما در مورد توسعه برنامه های کاربردی برای اجرا در انواع مختلف کامپیوترها و دستگاه ها نگران باشید. به دلیل اینکه ارائه دهنده خدمات در حال حاضر انجام داده است. انتخاب دقیق ارائه دهنده خدمات امنیت داده های تان را بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه ی که از آن استفاده می کند تضمین می کند.
  • دسترسی به داده های برنامه از هر نقطه. با داده های ذخیره شده در cloud، کاربران می توانند به اطلاعات خود از هر کامپیوتر متصل به اینترنت یا دستگاه تلفن همراه دسترسی داشته باشند و هنگامی که داده های برنامه در ابر ذخیره می شود، اگر کامپیوتر کاربر و یا دستگاه از کارایی بیفتد هیچ داده ای از دست نمی رود.
  • برنامه های تحت وب: IaaS تمام زیرساخت ها را برای حمایت از برنامه های تحت وب، از جمله ذخیره سازی، سرورهای وب سایت و برنامه های کاربردی، و منابع شبکه را فراهم می کند. سازمان می تواند به سرعت برنامه های وب را  در IaaS قرار دهند و  به راحتی اندازه زیرساخت ها را زمانی که تقاضا برای برنامه غیر قابل پیش بینی است کم و زیاد کنند.
  • محاسبات با سرعت بالا: محاسبات با سرعت  بالا در ابر رایانه ها، شبکه های کامپیوتر، و یا خوشه های رایانه ها کمک می کند تا مشکلات پیچیده ای که شامل میلیون ها متغیر و یا محاسبات است حل شود. مثالها عبارتند از شبیه سازی زلزله و شبیه سازی ساختارپروتیین، پیش بینی آب و هوا، مدل سازی مالی و ارزیابی طرح محصول .
  • تجزیه و تحلیل داده های بزرگ: داده های بزرگ یک اصطلاح محبوب برای داده های عظیم است  که به طور بالقوه حاوی الگوهای ارزشمند، روند، و انجمن است. داده کاوی کردن مجموعه ها برای پیدا کردن و جدا کردن این الگوها نیاز به قدرت پردازشی زیادی دارد که IaaS این را مقرون به صرفه فراهم می کند.

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید