پروتکل PPP یا Point to Point Protocol

0
2393

پروتکل PPP یا Point to Point Protocol

پروتکل PPP یک WAN Encapsulation Protocol است که در لایه دو کار می کند. پروتکل PPP که مخفف Point To Point Protecol می باشد یک ارتباط یک به یک را بین کلاینت و سرور PPP بروی بسیاری از خطوط ارتباطی از قبیل کابل های سریال، خطوط تلفن، خطوط ترانک و … برقرار می کند.

استفاده

در ارتباطات WAN، وقتی از سرویس FR-X25 استفاده میکنیم چون خطوط بین مشترکین مختلف با هم به اشتراک گذاشته شده اند هزینه ان کمتر است.

ولی در خطوط LEASED مثل E1/T1 یک کانال مخصوص شما کشیده شده از مرکز مخابراتی تا ساختمان شما این خط ۲۴ ساعته در اختیار شماست که هزینه بالاتری به همراه دارد. و زمانیکه برای کانکت کردن از LEASED LINE استفاده میشود باید یکی از پروتکل های HDLC/PPP استفاده میشود.

توضیحات

PPP به عنوان پروتکل ارتباطی لایه دیتا لینک بروی سیرکت های synchronous و asynchronous استفاده میشود. این پروتکل به صورت وسیع جایگزین پروتکل Serial Line Internet یا SLIP و پروتکل های شرکت های تلفن مانند LAP و Balanced یا LAPB در X.25 شد. تنها پیش نیاز برای راه اندازی PPP این است که مدار یا همان سیرکت duplex یا هدایت انتقال را تامین کند.

PPP به گونه ای طراحی شده تا با پروتکل های مختلفی شبکه ای مانند IP، TRILL، Novell’s Internetwork Packet Exchange یا IPX، NBF، DECnet و Apple Talk بتواند کار کند. همانند SLIP، این پروتکل یک ارتباط کامل اینترنتی بروی خطوط تلفن از طریق مودم است و از SLIP به دلیل دابل چک بسته ها رسیده برای اطمینان از سالم بودنشان، مطمئن تر است. PPP در RFC 1661 به صورت کامل توضیح داده شده است.

RFC 2516 در خصوص PPOE و DSL RFC 2364 درباره PPOA به عنوان متدهای انتقال اطلاعات در PPP بروی بستر اترنت توضیح داده است.

انواع PPP

PPPOE یا Point to Point Over Ethernet، پروتکلی است بر پایه PPP که توسط آن چندین کاربر می توانند به صورت همزمان از خط اینترنت با ویژگی های مختص نام کاربری خودشان استفاده کنند. تنظیمات نام کاربری و کلمه عبور،  می تواند بروی مودم و یا بروی سیستم کاربر انجام شود، اما مشخص کردن استفاد از چه کانالی در سیرکت (VCI/PCI) بروی مودم انجام میشود. تفاوت این دو حالت نیز در این است که زمانی که مودم روشن شود به صورت خودکار ارتباط خود را بر اساس نام کاربری و کلمه عبور تعریف شده بروی کانال تعیین شده انجام میدهد، در حالی که اگر ارتباط بروی سیستم باشد باید به صورت دستی ارتباط را برقرار کنید و در حالت عادی به جز آن سیستم شخص دیگری از آن اینترنت نمی تواند استفاده کند.

در حالت تنظیم نام کاربری بروی سیستم ارتباط مودم باید به حالت bridge تنظیم شود.

PPPOA یا Point to Point Over ATM، پروتکلی است که فریم های پروتکل PPP که یک پروتکل لایه 2 است را در ATM Adaptation Layer 5 (AAL5) ها را  encapsulate (بسته بندی) میکند.و اگر بستر WAN یک ATM service باشد که امروزه تقریبا منسوخ شده کارایی pppoe را برای کاربر خواهد داشت اما با بستر ATM.

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید