محققان MIT ماسک لاستیکی و قابل شستشو با کارایی در حد N95 تولید کردند

0
1958

محققین موفق به طراحی ماسکی جدید شده‌اند که از جنس لاستیک طبیعی بازیافت شدنی ساخته شده و کاملا قابل شستشو و استفاده مجدد است و از همه مهم‌تر به همان اندازه ماسک‌های سری N95 موثر و مقاوم در برابر بیماری‌ها و ویروس‌ها خواهد بود.

محققین «دانشگاه MIT» و بیمارستان «بریگام اند ویمن» این پروژه را به مرحله اجرایی طرح اولیه رسانده‌اند و توضیح می‌دهند که ماسک مورد بحث می‌تواند توسط سیستم‌های تزریق و قالب‌سازی موجود به سادگی تولید شوند.

مقامات پزشکی و سلامت عمومی بر این باور هستند که موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا در اواخر سال میلادی جاری با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد و همراهی آن با آنفلونزای فصلی می‌تواند نرخ مرگ و میر و خطرات جانبی را افزایش دهد. در شرایط فعلی بیمارستان‌ها معمولا با کمبود ماسک‌های سری N95 که می‌تواند به اندازه بسیار زیادی جلوی ورود ویروس‌ها را گرفته و کادر پزشکی و پرستاران را در مقابل مبتلایان ایمن نگه دارد، مواجه هستند.

از نظر فنی ماسک‌های N95 قابل شستشو و استفاده مجدد نیستند، اما با این حال شرکت‌هایی هستند که از سیستم‌های ضدعفونی کننده برای تمیز کردن این ماسک‌ها بهره می‌برند تا نیروهای پزشکی بتوانند برای چند دفعه از آنها استفاده کنند. اما بدون شک راه بهتر این است که ماسکی طراحی شود که مواد دور ریختنی کمتری داشته و بتوان آنها را وارد چرخه شستشو کرد و بارها استفاده نمود.

این نسل از ماسک‌های جایگزین N95 از جنس لاستیک سیلیکونی طبیعی ساخته شده‌اند و شامل لایه‌هایی هستند که از نظر تاثیر در مقابله با ویروس‌ها دقیقا با سری N95 برابری می‌کنند. محققین این ماسک‌ها را «نسخه قابل استفاده مجدد N95» می‌دانند و برای طراحی آن از الگوی کمپانی 3M پیروی کرده‌اند و می‌گویند روی این ماسک امکان جای‌گذاری دو فیلتر N95 وجود دارد.

در نتیجه این تحقیقات، مردم و کادر پزشکی در آینده نزدیک به ماسک‌هایی دسترسی خواهند داشت که می‌توانند با استفاده از روش‌های ضدعفونی‌سازی با الکل یا شستشوی معمولی، و یا حتی استفاده از حرارت آن را برای چند بار استفاده کنند. دومین نسخه از این ماسک راحتی و انعطاف‌پذیری بیشتری هم خواهد داشت و طراحی آن در دست انجام است.

منبع: دیجیاتو

برای دیدن اخبار بیشتر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید