معرفی انواع سوئیچ‌ها

0
2136

برای بکارگیری و استفاده از سوئیچ‌ها بهتر است با انواع آنها آشنا باشیم و اطلاعات جامعی از قابلیت‌ها و توانایی‌هایشان جمع‌آوری کرده باشیم. به همین منظور، در این مبحث شما را با انواع سوئیچ برایتان معرفی و نحوه بدست آوردن اطلاعات در خصوص‌شان آشنا می‌کنیم.

طراحی داخلی

در شبکه داخلی، بیشترین بار ترافیکی بروی سوئیچ‌های core قرار می‌گیرد. از ویژگی های این سوئیچ‌ها می‌توان به پشتیبانی متدهای پیشرفته routing، throughput بالا، پشتیبانی کردن از متدهای QoS نام برد. برای این سوئیج ها از سوئیچ‌های MLS استفاده می‌شود. سوئیچ‌های Multi-layer رده بنده های خاص خود را دارند.

زمانی که صحبت از شبکه‌های سه لایه ایی می‌شود (access-distribution-core)، منظور شبکه‌هایی مانند تصویر زیر است. در برخی طراحی‌ها، برای کم کردن هزینه، لایه 2 و 3 با هم ادغام می‌شود و به جای استفاده از سوئیچ‌های distribution و core از یک لایه سوئیچ استفاده می‌شود. اصطلاحا به شبکه‌هایی که از دو لایه access و core تشکیل شده است، شبکه collapse-core میگویند. شبکه‌ایی که collapse-core نباشد را dual-core می نامند.

انواع سوئیچ‌ها

برای برسی رده‌های سوئیچ‌های سیسکو می توان به سایت سیسکو در قسمت product برویم.

این سری سوئیچ‌ها که سری های مختلف آنها نیز در تصویر مشخص است مورد استفاده در شبکه‌های LAN است. سری های Compact برای سازمان های کوچکی در نظر گرفته شده است.

در مدل‌های قدیمی سوئیچ‌ها فقط دو پورت می‌توانستند ترانک شوند و به سوئیچ‌های لایه ی بالا متصل شوند. پورت‌هایی که به لایه بالاتر متصل می‌شدند up-link نام داشتند. این اصطلاح امروز نیز وجود دارد و به لینک‌هایی که به سوئیچ‌های لایه بالاتر متصل می‌شوند گفته می‌شود.

برای متوجه شدن دقیق تفاوت سوئیچ‌ها (که گاها نام آنها بسیار به همدیگر نزدیک است) باید به datasheet آنها مراجعه شود.

بررسی دستگاه مورد نظر پیش از خرید

بعضا علت خرید یک دستگاه، اجرای دستوری بروی آن است که دستگاه‌های موجود این دستورات را پشیتبانی نمی‌کند. برای اینکه بدانیم دستوراتی که میخواهیم اجرا کنیم در CLI سوئیچ مورد نظرمان، قابل اجراست، می توان از قسمتی از سایت سیسکو استفاده نمود. در سایت سیسکو، منبعی به نام Cisco ISO navigator وجود دارد که در آن می‌توان مدل نرم‌افزار (IOS) و پلتفرم دستگاه مدنظر را وارد نمود.

پس از کامل کردن اطلاعات مختلفی مانند ورژن، زمان release و لایسنس، feature هایی را که پشتیبانی می‌کند نمایش میدهد.

از این موضوع می توان برای اینکه مشخص شود چه مدلی از سوئیچ با چه لایسنسی باید خریداری کرد کمک گرفت و از خرید اشتباه محصولات که بسیار اتفاق می‌افتد جلوگیری نمود.

جالب است بدانید، platformهایی که با حرف C شروع شوند مخفف catalyst است. (سیسکو در ابتدا فقط روتر تولید می‌کرده و catalystها سوئیچ‌های مربوط به شرکت دیگری بودند که بعدها شرکت سیسکو شرکت catalyst را خرداری می‌کند و سوئیچ‌هایش را با نام catalyst تولید می‌کند.)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید