اینتل از پردازنده ۱۰ هسته‌ای Core i9-10850K برای دسکتاپ رونمایی کرد

0
1995

اینتل از پردازنده دسکتاپی Core i9-10850K از خانواده Comet Lake رونمایی کرد. این پردازنده کمی ضعیف تر از پردازنده ۱۰ هسته‌ای i9-10900K بوده و با قیمت کمتری به بازار عرضه خواهد شد.

به گزارش Anandtech، پردازنده Core i9-10850K از لحاظ سرعت کلاک پایه و بوست تقریباً ۱۰۰ مگاهرتز از پردازنده پرچمدار 10900K ضعیف تر بوده و حدوداً ۹۷ درصد از عملکرد این پردازنده را به ارمغان می‌آورد. این تفاوت ناچیز قابل چشم پوشی بوده و با توجه به تفاوت قیمت ناچیز این پردازنده با 10900K، خرید آن تنها برای کاربرانی که به دنبال صرفه جویی شدید در قیمت‌ها هستند توجیه پذیر خواهد بود.

پردازنده Core i9-10850K از پیکربندی ۱۰ هسته‌ای و همچنین پردازشگر گرافیکی یکپارچه UHD 630 برخوردار است. این چیپ همچنین مشابه پردازنده پرچمدار 10900K از فناوری Thermal Velocity Boost برخوردار بوده و توان طراحی گرمایی (TDP) آن ۱۲۵ وات اعلام شده است. به عبارت ساده‌تر این چیپ همان پردازنده 10900K است که سرعت کلاک آن ۱۰۰ مگاهرتز کاهش پیدا کرده است.

پردازنده Core i9-10850K علاوه بر تولیدکنندگان کامپیوتر، در دسترس خرده فروشی‌ها نیز قرار خواهد گرفت. اینتل قیمت اولیه این محصول را ۴۵۳ دلار اعلام کرده که حدوداً ۳۵ دلار از قیمت پردازنده پرچمدار 10900K کمتر است. البته قیمت یاد شده برای عمده فروشی بوده و قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده احتمالاً بیشتر خواهد بود.

اینتل روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. این شرکت اخیراً اعلام کرد که به دلیل مشکلات به وجود آمده در فرآیند تولید پردازنده‌های مبتنی بر معماری ۷ نانومتری، شش ماه از زمانبندی‌ها عقب افتاده و عرضه تراشه‌های نسل بعد را به سال ۲۰۲۲ موکول کرده است. این یعنی اینتل احتمالاً تا دو سال دیگر باید با پردازند‌های ۱۰ نانومتری با AMD رقابت کند که پردازنده‌های ۷ نانومتری را به بازار عرضه کرده است.

«Murthy Renduchintala»، رییس بخش سخت افزار اینتل به تازگی اخراج شد و باید دید این تصمیم سبب عرضه زودتر پردازنده‌های مبتنی بر معماری ۷ نانومتری می‌شود یا خیر.

منبع: دیجیاتو

برای دیدن اخبار بیشتر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید