دستورات مقدماتی اینترفیس دستگاه های سیسکو

0
3047

دستورات مقدماتی اینترفیس دستگاه های سیسکو

دستورات مقدماتی اینترفیس دستگاه های سیسکو با وارد شدن به محیط interface انجام میشود. برای وارد شدن به محیط interface در سوئیچ یا روتر می توان از دستور زیر استفاده نمود

Switch(config)#Interface fastethernet 0/1

با این دستور یک محیط جلوتر و به محیط تنظیمات پورت یک از ماژول صفر وارد میشویم.

یکی از کارهایی که میتوان انجام داد که بعداً کمک فروانی در درک شبکه ها میکند Description گذاشتن میباشد و تا 240 کاراکتر میتوان توضیحات ثبت کرد.

switch (config-if)#description HR printer device

Interface Description
تنظیم سرعت و نوع انتقال در اینترفیس

هر دستگاه به صورت خودکار پس از متصل شدن پورت خود مذاکرات بر سر سرعت و نحوه انتقال را انجام میدهد. اما می توان این گزینه ها را به صورت دستی تنظیم نمود. مزیت خارج کردن تنظیمات speed و duplex بالا بردن سرعت است زیرا دستگاه دیگر نیازی به negotiate ندارد. از این روش ها در مواردی مانند دیتاسنترها که دقیقا مشخص است هر پورت به کجا متصل است کاربرد دارد زیرا در صورتیکه نوع ارتباط براساس تنظیمات نباشد، خط UP نمیشود.

در محیط interface هلپ می گیریم

help in interface environment
speed and duplex configuration in interface environment

که پس از ست کردن تنظیمات با دستور show running-config تنظیمات مربوط به Interface را نمایش میدهد. نکته اینجاست که دستور show running-config یک دستور کلی است و زمانیکه تنظمیات زیادی انجام شده باشد، این دستور زیاد قابل استفاده نیست.

دستورات دیگری وجود دارند که اطلاعات جزئی تری را نمایش میدهد اما این دستورات در شبیه ساز packet tracer قابل اجرا نیستند. مانند دستور show running-config Interface fastethernet 0/1 که فقط تنظیمات مربوط به پورت یک در ماژول صفر را نمایش میدهد. از دیگر اینگونه دستورها show Interface status است.

show interface status
show interface status in Cisco packet tracer

دستور دیگر برای دیدن اطلاعات مربوط به یک پورت دستور show Interfaces fastethernet 0/1 میباشد. این دستور نمایش کاملی از وضعیت پورت مورد نظر را ارائه میدهد.

show interface fastethernet 0/1

دستور show running-config Interfaces fastethernet 0/1 دقیقا مشخص میکند که چه تنظیماتی به صورت دستی رو پورت ست شده است

show running-config interface fa0/1
دستور shutdown

می توانیم در مواردی خاص، پورتی را خاموش کنیم تا آن پورت تا زمانی که بخواهیم، وقتی دستگاهی به آن متصل شد اجازه ندهد به شبکه متصل شود. این کار با دستور shutdwon در محیط interface قابل انجام است. برای خارج کردن interface از حالت خاموش باید دستور no shutdown در محیط interface مورد نظر را وارد کنیم

فراموش نکنید پس از انجام هر گونه تغییرات حتما آنها را ذخیره کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید