بررسی وضعیت سوئیچ‌ها در صورت فعال نبودن spanning-tree

0
2466

می‌خواهیم سناریو ایی راه‌اندازی کنیم که در آن VLAN های 2 تا 500 را ایجاد نموده و سوئیچ‌ها را به شکل زیر به همدیگر متصل نماییم. سپس STP را غیرفعال کنیم تا وضعیت سوئیچ‌ها در صورت فعال نبودن spanning-tree را بررسی کنیم.

همانگونه که از مبحاث قبلی در خصوص spanning-tree توضیح دادیم، علت راه‌اندازی STP جلوگیری از ایجاد loop در ساختار شبکه داخلی است. دلیل ایجاد loop در شبکه داخلی بالا بردن availability و ایجاد Redundancy است.

جهت درست کردن VLAN های پشت سر هم از دستور vlan 2 – 500 استفاده می‌شود.

برای غیر فعال کردن STP از دستور no spanning-tree vlan1-500 استفاده میکنیم.

پس از غیر فعال کردن STP پیغام خطایی با عنوان MACFLAP داده می‌شود.

پیغام خطای MACFLAP چه چیزی را نشان می‌دهد؟

در این پیغام خطا مشخص می‌شود که سوئیچ دو بسته را با آدرس لایه 2 ایی (MAC) یکسان از دو پورت fa0/1 و fa0/2 دریافت نموده است.

در این وضعیت اگر به چراغ‌های سوئیچ دقت شود، چشمک‌های به شدت سریع شده است. پس از مدتی به قدری پردازش های سوئیچ بالا می‌رود که چراغ ها هم دیگر نمی‌توانند با آن سرعت چشمک بزنند و این چشمک زدن کند می‌شود.

بررسی بار پردازشی CPU دستگاه

برای دیدن میزان پردازش CPU می توان از دستور show process cpu history استفاده نمود. در تصویر زیر میزان پردازش بالای پردازنده سوئیچ پس از غیرفعال کردن STP مشخص است.

دستور show process cpu history میزان پردازش CPU دستگاه را در سه بازه ی زمانی 60s و 60min و 72h نمایش می‌دهد. در این نمودار دو نماد * و # وجود دارد.

علامت # بیان کننده میانگین درصد و * مشخص کننده بیشنه درصد پردازش در بازه زمانی است. به عنوان مثال در تصویر بالا در ردیف اول (دقیقه 1) میانگین CPU Usage 70 درصد و بیشینه CPU Usage 80 درصد می باشد. برای دانستن میزان دقیق ماکزیمم استفاده از اعداد بالای نمودار استفاده می‌شود، بعنوان مثال در ردیف اول بیشینه میزان استفاده 77 درصد بوده است.

برای فعال سازی مجدد STP کافی دستور spanning-tree vlan1-500 وارد شود. زمانی که می‌خواهیم STP را برای 500 VLAN فعال کنیم پیغام زیر را نمایش می‌دهد.

پیغام نشان می‌دهد این سوئیچ به دلیل platform اش توانایی اجرا کردن بیش از 128 STP را ندارد. این مسئله به این معنی است که اگر 129 بار STP اجرا شود، 129 مین STP در loop می افتد. راهکار رفع مشکل استفاده از MST است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید