همه چیز درباره internet control message protocol یا ICMP

0
1908

ICMP چیست؟

ICMP یک پروتکل خطایابی در ارتباطات شبکه ایی است. این پروتکل امکانات لازم در خصوص ایرادیابی و ارائه گزارش خطاها در بستر شبکه را تامین میکند. این پروتکل شامل برنامه یا دستورهای مختلفی مانند ping و tracert می باشد.

PING

با اجرای این دستور برای بررسی وضعیت بین دو نقطه یا دستگاه، مبدا یک بسته که به صورت پیش فرض 32 بایتی است را برای مقصد ارسال میکند. در صورتیکه پیغام به مقصد رسیده باشد، پاسخی برای درخواست کننده ارسال میکند. این پاسخ به صورت متنی در محیط command prompt نمایش داده میشود:

Reply from 192.168.2.4: bytes=32 time=3ms TTL=64

همچنین در شبکه های داخلی پرترافیک و وایرلس مدت زمان بازگشت پیغام نیز بسیار مهم میباشد، به عنوان مثال در شبکه وایرلس خانگی هنگامی که مودم خود را پینگ میگیرد و ریپلای آن بیشتر از 5-6 میلی ثانیه باشد مطمئنا ایرادی در ارتباط وجود دارد.

پیغام های ارسال شده و دریافت شده با استفاده از دستور ping در پروتکل ICMP عبارت است از پیغام Echo Request برای نمایش وضعیت دستگاه مقصد که درصورت دریافت پیغام مبنی بر درخواست اعلان وضعیت، با پیغام Echo Replay وضعیت خود را برای درخواست دهنده مشخص میکند.

پیغام های مهم دستور PING
Destination Host Unreachable

زمانی که آدرسی را در یک subnet پینگ بگیرید و آن آدرس در دسترس نباشد این پیغام داده میشود.

Request timed out

زمانی که آدرسی را در subnet ای دیگر پینگ بگیرید و آن آدرس پیدا نشود این پیغام نمایش داده میشود. معنی این پیغام این است عمر بسته (TTL) به اتمام رسیده و به مقصد نرسیده.

transmit failed. General

در صورتیکه آدرس کارت شبکه تنظیم نشده باشد یا کارت شبکه غیرفعال باشد این پیغام نمایش داده میشود.

سوئیچ های مهم PING

ping … -t در صورت استفاده از این سوئیچ، درخواست ها به مقصد تا زمانی که این برنامه به صورت دستی متوقف شود ادامه پیدا خواهد نمود.

ping … -n مشخص کننده تعداد پیغام echo ایی است که برای مقصد ارسال میشود.

ping … -l مشخص کننده اندازه سایز بسته و تغییر مقدار پیش فرض 32 بایتی آن.

ping … -f مشخص کننده عدم فرگمنت کردن بسته است. در صورتیکه سایز بسته از میزان MTU بیشتر باشد بسته تکه تکه خواهد شد تا به اندازه MTU برسد.

ping … -i مشخص کننده تعداد حداکثر TTL یا Hop است.

ping … -w مشخص کردن حداکثر زمان رسیدن به مقصد

دستور Tracert یا Traceroute

این دستور مسیر رسیدن به مقصد را مشخص میکند. این دستور اولین بسته خود را با TTL=1 برای مشخص شدن نقطه ارتباطی اول ارسال میکند. دستور tracert برای Hop بعدی یکی به مقدار TTL اضافه میکند و این کار تا زمانی که به حداکثر مقدار خود (30) برسد ادامه می یابد.

این دستور در هر بار تلاش 3 پیغام برای HOP مورد نظر ارسال میکند که مجموع زمان رفت برگشت نمایش داده میشود.

سوئیچ های tracert

tracert … -d فقط IP نقطه مورد نظر را بر میگرداند و منتظر نام نمی ماند. با این سوئیچ زمان پاسخگویی کمتری داریم اما اطلاعات کمتری هم دریافت میکنیم.

tracert … -h مشخص کننده میزان حداکثر Hop هاست

tracert … -w مشخص کننده حداکثر زمان پاسخگویی است

tracert … -4 حتما از IPv4 استفاده شود

tracert … -6 حتما از IPv6 استفاده شود

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید