آیا استفاده از آنتی ویروس در سال ۲۰۲۰ ضروری است؟

0
1874

تقریبا تمام کاربران کامپیوتر نصب آنتی ویروس روی دستگاه خود را یک اقدام مثبت می‌دانند، اما آیا چنین موضوعی در سال ۲۰۲۰ نیز صادق است یا با یک تفکر تاریخ گذشته ‌روبه‌رو هستیم؟

در سال‌های اخیر سیستم عامل‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند و امنیت آن‌ها با بهبود همراه بوده، با این حال همچنان بسیاری از ما به سراغ آنتی ویروس می‌رویم. در این میان یک سوال مهم مطرح است: آیا در سال ۲۰۲۰ نیز باید از آنتی ویروس استفاده کنیم؟

مخالفان استفاده از آنتی ویروس

برخی افراد استفاده از آنتی ویروس را ضروری نمی‌دانند و به گونه‌ای مخالف این نرم افزارها هستند. اگر فکر می‌‌کنید تنها از سایت‌های قانونی و فروشگاه‌های رسمی نرم افزار بازدید می‌کنید و کار دیگری در دنیای آنلاین انجام نمی‌دهید و حتی روی لینک‌های مختلف کلیک نمی‌کنید، احتمالا با بدافزارها مواجه نخواهید شد و حق با این افزاد است.

در صورتی که حتی اگر هزینه آنتی ویروس مطرح نباشد و آنتی ویروس را روی کامپیوتر خود نصب کنید، همچنان یک برنامه جدید به سیستم اضافه شده که می‌تواند عملکرد آن را کاهش دهد و سرعت انجام کارها را کمتر از گذشته کند.

یکی دیگر از مواردی که مخالفان آنتی ویروس مطرح می‌کنند، وجود آسیب پذیری در این نوع برنامه‌ها است. در حقیقت هکرها می‌توانند از این آسیب پذیری‌ها برای حمله به سیستم شما استفاده کنند و خود برنامه‌ای که هدفش محافظت از شماست، تبدیل به ابزاری برای این کار شود. شاید چنین موضوعی برای شما غیرمنطقی به نظر برسد، اما واقعیت دارد.

به عنوان مثال، چندین ماه پیش آنتی ویروس «آواست» مجبور به غیرفعال‌سازی بخش بزرگی از نرم افزار آنتی ویروس خود شد چرا که یک آسیب پذیری خطرناک در آن وجود داشت و هکرها می‌توانستند با سوءاستفاده از آن به سیستم کاربران حمله کنند.

برخی با ذکر موارد بالا، نتیجه‌گیری می‌کنند که استفاده از آنتی ویروس دیگر ضروری نیست. این تمام ماجرا نیست. دلایل محکمی وجود دارد که شما را مجاب به استفاده از آنتی ویروس می‌کند.

محافظت از سیستم با آنتی ویروس

شاید بیشترین نگرانی شما وجود آسیب پذیری در آنتی ویروس باشد که اگرچه امکان‌پذیر است، اما احتمال آن بسیار کم است. در حقیقت هکرها بیش از اینکه روی آسیب پذیری‌های احتمالی آنتی ویروس‌ها تمرکز کنند، به سراغ اهداف دیگر می‌روند که حفره‌های امنیتی در سیستم عامل‌ها و نرم افزارها مانند مرورگرها هستند.

هکرها اغلب از آسیب پذیری‌های سیستم عامل و برنامه‌ها برای آلوده کردن سیستم شما استفاده می‌کنند و توسعه‌دهندگان آنتی ویروس‌ها سعی در جلوگیری از آن دارند. با توجه به این موضوع، بیش از اینکه نگرانی آسیب پذیری‌های آنتی ویروس‌ها باشید، باید به مشکلات دیگر فکر کنید.

مشکل بعدی که شاید با آن مواجه شوید، کاهش سرعت سیستم است. تقریبا هر آنتی ویروسی تاثیر متفاوتی روی سیستم کاربران دارد، بنابراین می‌توانید به سراغ نمونه‌ای بروید که کمتر عملکرد دستگاه را با مشکل مواجه می‌کند.

می‌توان از سایت‌های رسمی و قانونی برای جلوگیری از دچار شدن به بدافزارها استفاده کرد، اما تضمینی برای این موضوع وجود ندارد. حتی این سایت‌ها نیز می‌توانند میزبان بدافزارها باشند، در واقع سایت‌های بزرگ می‌توانند از طریق تبلیغات به بدافزار آلوده شوند و شما نیز قربانی آن شوید. با توجه به این موضوع، آنتی ویروس می‌تواند نقش یک سپر را ایفا کند.

میزان حملات سایبری در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده و احتمال اینکه که قربانی یکی از این حملات شوید، روزانه در حال افزایش است. بدافزارها، باج‌افزارها و کدهای مخرب همواره بدنبال سوءاستفاده از سیستم کاربران هستند که برای مثال می‌توان به باج‌افزارهایی اشاره کرد که علاوه بر قفل کردن اطلاعات سیستم، دیتاهای مربوط به کیف پول دیجیتال کاربران را نیز به سرقت می‌برند یا بدافزارهایی که بدون اطلاع کاربر، از کامپیوتر برای استخراج رمزارزها استفاده می‌کند.

جواب این سوال مثبت است. در حقیقت هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای عدم استفاده از این نرم افزارها وجود ندارد، حتی اگر خود آن‌ها حاوی آسیب پذیری با امکان سوءاستفاده از سوی هکرها باشند. برای محافظت از سیستم و اطلاعات خود به سراغ آنتی ویروس مناسب بروید، مخصوصا که حملات سایبری با افزایش روبه‌رو شده است.

منبع: دیجیاتو

برای دیدن اخبار بیشتر کلیک کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید