نرم افزار آزاد

0
1611

آزاد بودن یک نرم افزار به این معنی است که کاربر ۴ آزادی اساسی دارد: اجرای برنامه – مطالعه و تغییر برنامه – توزیع همان برنامه – توزیع برنامه تغییر کرده. این آزادی در مورد قیمت نیست.

در نرم افزارهای آزاد، نویسنده نرم افزار بروی لایسنس هایی که می گیرد باید code document را نیز ارائه دهد. با این تفاسیر، برنامه نویس های free software چه منفعتی از این فعالیت ها می برند؟ بسیاری از این برنامه نویس ها یا تیم ها و سازمان های برنامه نویسی برای پشتیبانی و develop کردن نرم افزارهای customize ایی که برای سازمان یا شخص خاصی نوشته می شود پول دریافت می کنند. به عنوان مثال طراحی platform های کنسول های بازی را طراحی کردند، یا نرم افزارهای معروف دیگری مانند skype در ابتدا open source بوده اند و پس از طراحی از شرکت درخواست دهنده هزینه هایش را دریافت نموده است.

برخی دیگر از این برنامه ها donate-base هستند و شما می توانید پس از استفاده از برنامه مبلغی donate شود.

نکته: با توجه به اینکه بعضا اعلام میشود نرم افزارهایی ایرانی هستند، اما اکثر آنها از همین برنامه های متن باز استفاده کرده اند و شاهد این حرف هم این است که اکثر این شرکت ها نمی توانند نرم افزار خود را بیرون از کشور جایی که قانون copyright اعمال میشود بفروشند.

لایسنس در نرم افزارهای آزاد

نرم افزار publish شده بایستی free software باشد. برای این که نرم افزاری free software باشد، باید تحت free software license منتشر شود. به طور معمول از GNU General Public License (GNU GPL) استفاده میشود اما در موارد خاص از other free software license (مانند LGPL – AGPL – All-Permissive License – Apache License – Artistic License – …) نیز استفاده میشود. مستندات برای free software باید free documentation باشد، به صورتیکه مردم بتوانند آنرا توزیع کرده و ارتقاع دهند.

ارزیابی لایسنس

در صورتیکه لایسنسی در license list ما ذکر نشده باشد، می توانید درخواست ارزیابی آن را بدهید تا بررسی شود که free license است یا خیر. می توان با ارسال یک ایمیل از کپی لایسنس و URL ایی که آنرا یافته اید به آدرس [email protected] ارسال کنید. GPL توسط اکثر برنامه نویسان GNU و بیش از نصف تمام free software package ها استفاده میشود. آخرین ورژن مورد استفاده ورژن ۳ است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید