معرفی سوئیچ‌های سری 6500 و 6800 سیسکو

0
2375

سوئیچ‌های سری 6500 و 6800 سیسکو ، سوئیچ‌ها با پردازنده‌های بسیار قوی و ویژگی‌های فراوان، مناسب استفاده در Backboneهایی با عبور ترافیک بسیار بالا می‌باشند. معمولا ترافیک در سازمان‌ها حتی با 1000 end device (مانند کاربران یا دستگاه‌ها) نیازی به استفاده از این سری‌های قدرتمند پیدا نمی‌کنند.

در زیر تصویر این سری سوئیچ‌ها را مشاهده می‌کنید.

هنگام خرید این دستگاه‌ها، شاسی و ماژول‌ها به صورت جداگانه فاکتور می‌شوند و فرآیند خرید کمی متفاوت از سوئیچ‌های سری پایین‌تر است.

ماژول های مختلفی بسته به نیاز مشتری قابل تامین می باشد. اولین کاری که برای این دستگاه انجام می‌شود خریداری کارت processor است. ماژول Supervisor ماژول اصلی processing سیستم است. ماژول sup 2t معادل supervisor ایست که 2Tbps، throughput دارد.

نحوه جارفتن ماژول‌ها در شاسی با توجه به گردش هوا و محل قرارگیری فن‌ها متفاوت است. ماژول‌ها در برخی از شاسی‌ها به صورت عمودی و در برخی دیگر به صورت افقی قرار می‌گیرند.

نمونه یک ماژول

سوئیچ 6513 از سری سوئیچ‌های ماژولار سیسکو

ارتفاع این سوئیچ حدودا نصف رک 42 یونیت است. تصویر سوئیچ 6513 در زیر نمایش داده شده است.

فن شاسی

قسمت سمت چپ سوئیچ fan trail سوئیچ است که بیرون آورده می‌شود. بعضی از fan trail ها عمودی و برخی دیگر افقی در شاسی جا می خورند.

منبع تغذیه

پاورهای مختلف سوئیچ 4000W، 6000W، 1500W است که بسته به اینکه چقدر برق برای دستگاه مورد نیاز است، قابل تامین است. پاورها به دو صورت قابل پیاده سازی هستند. یک نوع حالت combined و حالت دیگر single mode است. در حالت combine اگر دستگاه 2000W برق نیاز داشته باشد با دو پاور 1400W این برق تامین می‌شود. برای برق دادن به دستگاه نیز کافی است شاسی کوچک سمت چپ-پایین پاور چرخانده شود.

در حالتی که combine طراحی کنیم هر دو پاور بایستی روشن باشند. در حالت single mode این پاورها به صورت redundant شده و در صورتیکه یکی از پاور ها از کار بیافتد پاور دوم جای آن را می گیرد.

همانطور که در توضیحات دستگاه نیز مشخص است supervisor دستگاهی است که routing را پشتیبانی می‌کند. (Mpps=Million Packet Per Second). کابل کنسول برای انجام تنظیمات ابتدایی بروی ماژول supervisor قرار دارد.

همانطور که گفته شد، این سوئیچ‌ها مخصوص backboneها با ترافیک بسیار بالا هستند. در این گونه مراکز قطعی‌ها حتی لحظه نیز قابل قبول نمی‌باشد. عدم کار اینگونه دستگاه‌ها می‌تواند خسارت‌های مالی و اعتباری زیادی با خود به همراه داشته باشد. به همین علت، سوئیچ‌ها در این سری دو عدد supervisor دارند تا زمانی که یکی از این ماژول‌ها از کار افتاد کل سوئیچ از کار نیافتد و کار با پروسسور بعدی ادامه پیدا کند.

در این نوع تجهیزات نمی توان هر دو sup را همزمان استفاده کرد و باید آنها را به صورت redundant در سوئیچ قرار داد.

برای تجربه کردن نمای سه بعدی سوئیچ‌های سری 6500 و 6800 سیسکو می توانید اینجا کلیک کنید.

بررسی انواع Redandancy در supervisor ها

1- RPR
2- RPR+
3- SSO

RPR

در حالت RPR که یکی supervisor اصلی و دیگری standby است، اگر supervisor اصلی بسوزد کنترل تمام ماژول ها (که دست sup اصلی است)، تا قبل از کاملا خارج شدن از مدار و load شدن sup دوم به sup جایگزین داده می‌شود. پس از load شدن، sup جایگزین همه ماژول ها را restart می‌کند و همه کارهای لایه دو و سه مانند spanning-tree و محاسبات routing را دوباره اجرا می‌کند. در کتاب‌های سیسکو اشاره شده این کار 2 دقیقه زمان می برد. اما چنانچه سوئیچ دارای ماژول باشد، برخی اوقات این ماژول‌ها، ماژول‌های خاصی اند که روشن و خاموش کردنشان 10 دقیقه زمان میبرد.

RPR+

وقتی تجهیزات مقداری پیشرفت کرد، حالت RPR+ را ایجاد کردند. دراین حالت احتیاجی به reload کردن تمام ماژول ها نیست اما مکانیزم های لایه 2 و 3 باید از ابتدا انجام شوند.

SSO

در نسل جدید SSO ارائه شد. در SSO مشخص شد که زمانیکه sup جایگزین در حال کار کردن است و sup اصلی نیز هنوز fail نشده است، مکانیزم‌های لایه 2 در ماژول standby کپی شود. در این حالت ماژول standby بدون اینکه نیازی به محاسبه داشته باشد کارهای لایه 2 را بدون معطلی انجام میدهد.

چون خیلی از کارهای لایه 3 بروی RAM انجام می‌شود و قابلیت کپی کردن اطلاعاتی که هر لحظه بروی RAM در حال تغییر است وجود ندارد، یکسری مکانیزم‌های لایه 3 (مانند کامل کردن جدول FIB (Forwarding Information Base)) بایستی یکبار دیگر از ابتدا انجام شود. این کار در routing protocolها روی یک متدی به نام NSF (Non Stop Forwarding) قرار گرفته است. اگر بروی routing protocol، NFS فعال شده باشد و sup ها redundancy mode شان در حالت SSO باشد، در صورت fail شدن sup اصلی در مدت زمانی که sup دوم که جایش را میگرد، تقربیا هیچ کسی هیچ چیزی متوجه نمی‌شود. (باید توجه داشت که همه sup ها SSO پشتیبانی نمی کنند و همه تجهیزات دو تا sup ندارند).

مقایسه در یک نگاه

برای فعال کردن این mode در این سری سوئیچ‌ها دستور زیر را استفاده میکنند

به صورت پیش فرض active supervisor، start-up configuration اش و تنظیمات رجیستر شده اش را با standby supervisor همسان سازی می‌کند اما می‌توان دیگر اطلاعاتی که مد نظر است را برای همسان سازی با استفاده از دستورات زیر مشخص نمود.

و برای فعال کردن NSF در routing protocol ها از دستورات زیر استفاده می‌شود

در مبحث آینده در خصوص دیگر ماژول‌های این سری از سوئیچ‌های سیسکو صبحت خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید